INHOUD ''Onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk"
- Leraren en schoolleiders: leiders en volgers, Marco Snoek
- Collegiaal waarderend onderzoek, Annechien van Buurt en Eefje Teeuwisse
- Motor voor innovatie en kwaliteit van opleiden, Eline van der Net en Ellen Hanselman
- Leiderschap en plein public, Anne Jan van den Dool
Focus op...'Onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk'
Introductie
- Wat weten we nu eigenlijk?, Pieter Leenheer, Gerritjan van Luin, Anje Ros en Leezan van Wijk
Onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk
- Vier randvoorwaarden voor een succesvolle verbinding, Maartje Kouwenberg, Jelle Kaldewaij en Linda Sontag
- Evidence informed werken aan werkplekleren in het mbo, Niek van den Berg en Jeroen Onstenk
- Onderzoek in de opleiding, Anje Ros
- Aanjagen van een sterke onderzoekscultuur, Leezan van Wijk
- Onderwijsonderzoek wint aan invloed, maar er is geld nodig, Monique Marreveld
- De Kennisrotonde en de onderwijspraktijk, Simone van Barneveld
- Vraagarticulatie, Niek van den Berg en Christa Teurlings
- Laat onderwijsonderzoek vooral aansluiten bij de vragen van de leraren, Gerritjan van Luin en Pieter Leenheer
Reflecties
- Wat vraagt het onderwijs van ons? Hester IJsseling
- Onderzoek vraagt vooral om een gezonde dosis realisme, Leezan van Wijk en Pedro de Bruyckere
- De onttroning van de pedagogiek, Pieter Leenheer
- Het (on)gelijk van de wetenschap, Gerritjan van Luin
- Over de waarheid leren spreken, Jan Bransen
- Het goede gesprek over onderwijs: polemiek of dialoog? Gerritjan van Luin
Eerder dit jaar verscheen De kracht van niet-weten. In dit boek beschrijft Louis Steeman wat volgens hem de essenties zijn van ontwikkelingsgericht organiseren. Op twee plaatsen in het magazinedeel besteden we er aandacht aan: Hans van Dijck schrijft erover in zijn de rubriekHoe zit het met, en Jolanda Botke wijdt er in de boekenrubriek een uitgebreide recensie aan. Ogenschijnlijk wisten zij niet dat ze allebei over de kracht van niet-weten wilden schrijven. En dat in een nummer van De Nieuwe Meso waarin het focusdeel juist gaat over kennis en over de vraag wat er nodig is om vruchtbare samenwerking te bevorderen tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk. O ironie.
Overigens zul je als de lezer van dit nummer gaandeweg merken dat de aandacht voor het niet-weten enerzijds en die voor onderzoeksmatige kennis in de onderwijspraktijk elkaar niet per se bijten; sterker nog, er is een raakvlak tussen beide. Dat raakvlak is ruimte; ruimte die volgens Steeman een voorwaarde is voor ontwikkelingsgericht onderwijs; ruimte die volgens meerdere auteurs in het focusdeel nodig is om onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk meer op elkaar te betrekken om zo onderwijs meer evidence informedte maken.
Een van de hardnekkige problemen in het onderwijs is de werkdruk die veel docenten ervaren, zoals dat tijdens de recente acties andermaal over het voetlicht is gebracht. Eigenlijk gaat het dan ook over ruimte en vooral het ontbreken daarvan. Natuurlijk zijn hogere salarissen nodig, maar kijk je de actievoerders in hun hart, dan zul je bij de meesten zien dat ze vooral meer ruimte willen om te kunnen doen wat er volgens hen echt toe doet.
Belangrijke vraag in dit kader is: wanneer en hoe zijn we de ruimte kwijtgeraakt? En: hoe krijgen we die terug? Wie moeten wat doen? Naast het probleem van de werkdruk kent ons onderwijs nog andere hardnekkige problemen. Denk aan de vroegselectie, opwaartse druk, tanende onderwijskwaliteit, een onduidelijke zeggenschapsstructuur, enzovoorts. In 2020 willen we aan een aantal van die hardnekkige problemen aandacht besteden. Niet uit zwartgalligheid, maar juist om bij te dragen aan een ontwikkelingsgerichte onderwijsagenda.
Wil je meedenken of schrijven, heb je tips of ideeën: laat het ons weten via
redactie@denieuwemeso.nl. Voor nu wensen we je veel plezier toe bij het lezen van dit boordevolle nummer… hopelijk vind je er de ruimte toe!
De redactie