REDACTIONEEL
In de week waarin dit redactioneel is geschreven heeft Ernst Kuipers, de nieuwe minister van VWS, zijn tweede persconferentie gehouden. Nederland gaat verder van het slot, ondanks het stijgende aantal besmettingen. Voor de 0- tot 18-jarigen geldt niet langer een quarantaineplicht als ze niet besmet zijn en geen klachten hebben. Deze maatregel is vooral bedoeld om hen zoveel mogelijk naar school te kunnen laten gaan en eindelijk, na twee jaar, de draad van een gewone schoolweek weer op kunnen pakken. Over de gevolgen van de coronamaatregelen voor jongeren is al veel gezegd en zal de komende tijd ongetwijfeld nog veel meer gezegd en geschreven worden. Met name de gevolgen van de schoolsluitingen zullen ongetwijfeld nader onderzocht worden. In DNM (december 2020 en december 2021) hebben we veel aandacht besteed aan het thema leiderschap in tijden van corona.
Uit de bijdragen die de redactie de laatste tijd met name vanuit het onderzoeksveld binnenkrijgt, valt op dat er veel aandacht is voor het thema geluk: werkgeluk en geluk onder jongeren. Nu is dit weliswaar een thema van alle tijden, maar corona heeft er opnieuw aandacht voor gevraagd: met name voor leerlingen en studenten, maar ook voor de medewerkers in het onderwijs is aandacht voor werkgeluk een thema. In dit nummer schrijft Jacqueline Boerefijn erover en ook in de bijdrage van Piety Runhaar en haar collega’s gaat het over het bevorderen van werkgeluk. In de komende nummers volgen meer bijdragen over dit thema.
Verder in dit eerste nummer van 2022 veel aandacht voor 10-14 onderwijs. Het themadeel is eraan gewijd, maar ook onze vaste medewerkers besteden hier in hun bijdragen aandacht aan. In het themadeel is ervoor gekozen om vanuit de praktijk verschillende perspectieven te belichten. Docenten uit enkele pilotscholen, de inspectie, een van de kwartiermakers en onderzoekers belichten verschillende aspecten van deze vernieuwingsbeweging in het onderwijs. Dit geeft een gevarieerd beeld van de huidige stand van zaken, maar ook van de mogelijke doorontwikkeling van 10-14 onderwijs. In de bijdragen van enkele van onze vaste medewerkers staat de vraag centraal of 10-14 onderwijs vooral gebaat is bij een stelselwijziging om de vernieuwing te borgen, of juist niet om zo de initiatieven in de praktijk volop de ruimte te geven. In het aanstaande decembernummer staat het thema Maatwerk centraal, een belangrijk onderdeel van het 10-14 onderwijs. De overige twee nummers in 2022 zijn gewijd aan de lerarenopleiding (juni) en de inspectie (september).
Het belooft weer een boeiend en inspirerend DNMjaar te worden.
Klaas Pit
INHOUD
THEMA - 10-14-onderwijs
- 10-14-onderwijs: volop in ontwikkeling
Puk Witte, Tanja de Ruijter en Klaas Pit
- Het hoe, wat en waarom van 10-14-onderwijs
Puk Witte
- Verschillende routes naar gelijke kansen 10-14-initiatieven voor selectieprocessen en tegengaan van segregatie
Anne Luc van der Vegt
- Inspectie van het Onderwijs doet onderzoek; In gesprek met Mark Oortwijn
Puk Witte en Tanja de Ruijter
- Van kwartiermaken naar lerend netwerk; In gesprek met Lenie van Lieverloo
Puk Witte en Tanja de Ruijter
- Junioren leren bij Academie Tien door tot hun 18e
Tanja de Ruijter en Jitske Brinkman
- Onderwijsroute 10-14 door de ogen van drie ervaringsdeskundigen
Annelies Robben
EN VERDER
- Meer of minder ruimte voor nieuwe en bestaande scholen in het vo? Wet meer ruimte voor nieuwe scholen
Dexter Knights, Laura Kirchner en Talitha de Boer
- Maak werk van de inzet van onderwijsassistenten! Minder werkdruk en meer werkgeluk in het onderwijs?
Piety Runhaar, Aniek Draaisma en Nienke Woldman
- Van gelukkige leraren leer je meer
Jacqueline Boerefijn
Rubrieken
- Strip
- Column – Willem de Vos
- Bestuur Beleid Beschouwing
- Onderwijs over de grenzen
- Column – Daniel Bonder
- Boeken