Dit artikel benadert de adolescentie als een overgangsperiode met het gebruik van multidisciplinaire perspectieven. Transactionele analyse (TA) als hoofdtheorie en daarnaast het concept van de liminele ruimte (Van Gennep, 2006). Deze complementaire theorie komt uit het antropologische en educatieve veld. Het artikel is bedoeld voor psychotherapeuten en begeleiders die met adolescenten werken. De adolescentieperiode kan gezien worden als een mogelijkheid om het puberscript te regenereren en effectief te veranderen (Colpani, 2014, Poda, 2014). De belangrijkste motivatie voor dit artikel is het krijgen van een theoretisch en praktisch referentiekader, een noodzaak voor elke therapeut die met adolescenten werkt. Ik dans in dit artikel tussen theorie en praktijk om een reflectieve ruimte te creëren wanneer niet alleen de adolescente cliënt liminaliteit ervaart, maar ook het therapieproces zelf als ‘opgeschort’ wordt ervaren. Theoretische concepten in TA zoals ego-toestanden (Berne, 1961), de ontwikkelingscyclus (Levin, 1984) en script (Berne, 1972) zullen samen met de concepten van overgangsriten en liminele ruimte, worden beschreven (Van Gennep, 2006).