logo-professioneel-begeleiden logo-professioneel-begeleiden
Filters

Alle artikelen - Abonneer je nu!

EXAMENS (november 2024)

Welkom bij deze nieuwe editie van Examens, tijdschrift voor de toetspraktijk! We hebben wederom een boeiende mix van artikelen voor u samengesteld, die u zullen inspireren en informeren in uw toetspraktijk. Deze uitgave is de laatste van jaargang 2024. Een jaar wat wederom voorbij is gevlogen. We sluiten hiermee de interviewreeks Kopstukken uit de Nederlandse toetspraktijk af. In dit laatste interview  spreken Harry Molkenboer en Jan Jacobs met Desirée Joosten-ten Brinke. Vlak na haar oratie bij Universiteit Maastricht (8 november jl.) deelt ze via dit interview haar visie op toetsing, en haar ervaring en inzichten voor het realiseren van toetskwaliteit. Met dit laatste Kopstuk kunnen we terugkijken op een prachtige reeks. We vervolgen de interviewreeks in een nieuwe vorm, waarin we jonge onderzoekers in de schijnwerpers zetten, en hen laten vertellen over hun actuele bevindingen of specialisatie. We kijken ernaar uit! Daarnaast zijn er verschillende artikelen te lezen. We openen met een artikel van Cor Sluijter en Gerard Straetmans, getiteld Wat betekent die toetsscore? Hierin bespreken zij de valkuilen en nuances bij het interpreteren van toetsscores. Dit artikel biedt een verhelderend overzicht van de methoden die in Nederland worden gebruikt om prestaties op kennistoetsen te interpreteren, en legt uit waarom sommige populaire methoden de toets der kritiek niet altijd doorstaan. In het artikel Ontwerpen van een samenhangend plan voor formatief handelen gaat Janneke van der Steen dieper in op het proces van formatief handelen en hoe docenten dit planmatig kunnen aanpakken. Ze presenteert ontwerpstappen die docenten helpen bij het effectief inzetten van formatieve evaluaties, met als doel om beter geïnformeerde beslissingen te nemen in het onderwijs. In Uit de praktijk staat deze keer een bijdrage van Peter Goedendorp. Hij gaat in op de onboarding en toetsing van vakbekwaamheden in de petrochemische industrie. Zijn artikel beschrijft hoe de screening en vastlegging van vaardigheden van buitenlandse medewerkers tijdens grootschalig onderhoud essentieel is om de veiligheid en efficiëntie te waarborgen. De column van deze editie, geschreven door Wessel Peeters, reflecteert op de noodzaak van een goed fundament voor onderwijsinnovaties. Hij benadrukt hoe belangrijk het is om niet simpelweg kant-en-klare oplossingen over te nemen, maar juist de tijd te nemen voor doordachte, collectieve keuzes. In de rubriek Terecht of Niet? analyseert Ton Lamers een zaak over tentamenfraude waarin het gebruik van beschreven tabjes in een reader leidde tot een juridisch geschil. Hij werpt een interessante blik op het onderscheid tussen fraude en onregelmatigheden in het examenreglement. Tot slot bespreekt Jan Jacobs in Gezien en Gelezen het congres van de Master Toetsdeskundige bij Fontys Hogeschool. Hij geeft een overzicht van de presentaties en deelt de hoogtepunten van deze inspirerende bijeenkomst over toetsing en onderwijs. Deze editie biedt wederom interessante kennis en inzichten, van praktijkervaringen tot theoretische reflecties, die u hopelijk zullen inspireren in uw toetspraktijk. Wij danken alle auteurs en redacteurs voor hun bijdragen en wensen u veel leesplezier. Heeft u zelf ideeën of bijdragen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen via www.e-xamens.nl.   Veel leesplezier! Kelly Beekman hoofdredacteur   INHOUD   Wat betekent die toetsscore? Over voetangels en klemmen bij het geven van betekenis aan toetsscores, Cor Sluijter en Gerard Straetmans Ontwerpen van een samenhangend plan voor formatief handelen, Janneke van der Steen, Tamara van Schilt - Mol, Cees van der Vleuten & Desirée Joosten - ten Brinke Kopstukken uit de Nederlandse toetswereld, Prof. dr. Desirée Joosten - ten Brinke, Harry Molkenboer & Jan Jacobs Uit de praktijk, Vastleggen ontwikkelde vakbekwaamheden van medewerkers in de petrochemie, Peter Goedendorp Rubrieken Redactioneel Terecht of niet? Gastcolomn NVE-pagina Gezien en gelezen Literatuur en Agenda  

€ 6,95

EXAMENS (september 2024)

Beste lezer, Welkom in het nieuwste nummer van Examens, tijdschrift voor de toetspraktijk. Deze derde uitgave van het jaar valt altijd samen met het startpunt van een nieuw schooljaar. Dat lijkt dan ook een uitgelezen moment om weer wat interessante artikelen te bestuderen. We laten u met plezier meelezen in een aantal mooie bijdragen. Voor ik u meeneem in het overzicht van wat te verwachten in deze mooie editie, wil ik graag aandacht voor Theo Eggen. Zijn plotselinge overlijden heeft heel wat los gemaakt in het toetslandschap en nog veel meer daarbuiten. Dank aan Remco Feskens die, in samenwerking met Cor Sluijter, een prachtig In Memoriam heeft geschreven. In deze editie leest u verder over AI en toetsing. Joyce den Heijer biedt in haar bijdrage docenten verschillende handvatten voor een AI-veerkrachtige toets of toetsprogramma. Henk van Berkel schrijft over de relatie tussen toetsbetrouwbaarheid, classificatiefouten en een beoordelingsschaal. Het artikel belicht de kern van de problematiek rondom toetsbetrouwbaarheid en classificatiefouten binnen het onderwijs. Yvonne Leegstra en Ini Luyk schrijven over de zelfstandige visie van examencommissies op het eindniveau bij programmatisch toetsen of een samengesteld afstudeerprogramma. Allemaal zeer lezenswaardige artikelen! En laten we ook Uit de Praktijk niet vergeten, ditmaal wordt u meegenomen in de wereld van de barrista, waar meer achter zit dan u wellicht had bedacht. In de aflopende interviewreeks Kopstukken hebben Harry Molkenboer en Jan Jacobs gesproken met Marieke van der Schaaf. Dit tiende Kopstuk maakte tijd voor onze redactieleden om te vertellen over haar indrukwekkende carrière, haar passie voor onderwijs en onderzoek, en haar ambities. Marieke’s motto is ‘“Education is the most powerful weapon for change’. Uit het interview komt heel duidelijk naar voren hoe deze woorden de basis vormen voor haar onderzoeks- en onderwijsovertuigingen. Naast dit boeiende interview en de artikelen hebben we voor u de gebruikelijke rubrieken Terecht of niet, geschreven door Ton Lamers. Jan Jacobs vertelt in ‘Gezien en gelezen’ over het rapport van de onderwijsraad ‘Een klemmend beroep’. En de column is wederom geschreven door Annemieke Bosshardt, Beleidsadviseur Kwaliteit en Regelgeving en programmamanager Toetsing bij Saxion Hogescholen. Hierna geeft ze het stokje door. Dank Annemieke, voor je bijdragen afgelopen edities! Kortom, een mooie derde uitgave in dit jaargang van het vakblad Examens, welke we met gepaste trots delen! Dank aan alle auteurs en redactieleden voor hun inzet en bijdrage. Voor alle lezers wederom veel leesplezier, en mocht u een bijdrage willen leveren? We kijken ernaar uit! Op www.e-xamens.nl vindt u alle benodigde informatie! Kelly Beekman hoofdredacteur   INHOUD   Toolkit (G)AI in je toetsontwerp – inspiratie en tips voor AI-veerkrachtige toetsing, Joyce den Heijer De relatie tussen toetsbetrouwbaarheid, classificatiefouten en een beoordelingsschaal, Henk van Berkel Kopstukken uit de Nederlandse toetswereld, Prof. dr. Marieke (M.F.) van der Schaaf, Harry Molkenboer & Jan Jacobs De zelfstandige visie van examencommissies op het eindniveau bij programmatisch toetsen of een samengesteld afstudeerprogramma, Yvonne Leegstra en Ini Luyk Uit de praktijk, Examen SVH Barista basis voor beginnend barista’s, Ricardo Eshuis Rubrieken Redactioneel Terecht of niet? Gastcolomn NVE-pagina Gezien en gelezen Literatuur en Agenda

€ 6,95

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Op weg naar ruimte en vrijheid

Crisis als aanleiding om inzicht te vergroten in (je) identiteitswerk

Datum:
Locatie:

Download gratis deze white paper