Joughin, G. (Ed.) (2009). Assessment, Learning and Judgement in Higher Education. DOI:10.1007/978-1-4020-8905-3_1. Springer Science + Business Media 445 p. Hardcover, ISBN: 978-1-4020-8904- Dit boek onder redactie van Gordon Joughin geeft de huidige stand van zaken weer rondom het denken over assessments in het hoger onderwijs. De bijdragen van de acht auteurs zijn vooral gebaseerd op onderzoek in het Verenigd Koninkrijk en Australië. De redacteur geeft aan dat met het boek geen nieuwe wegen worden ingeslagen, maar dat het kritische punten van assessment wil behandelen. Voor het gebruik van assessments in leersituaties worden de concepten assessment, leren en beoordelen uitgewerkt. Drie functies van assessment komen vooral aan bod: beoordelen van prestaties, ondersteunen van het leerproces en het behoud van standaarden waarvoor de student wordt opgeleid. In het eerste hoofdstuk van Joughin wordt een definitie gegeven van assessment: ‘To assess is to make judgements about students’ work, inferring from this what they have the capacity to do in the assessed domain, and thus what they know, value, or are capable of doing’ (Joughin, 2009, p.16). Zoals deze definitie aangeeft gaat het niet alleen om de beoordeling van een prestatie, maar ook om vast te stellen wat die betekent voor de toekomst. Assessment stuurt het leren en de manier waarop studenten leren benaderen kan dus door assessments worden gestuurd. Het probleem van beoordelen en de rol die de student daarbij kan vervullen komt aan de orde in de hoofdstukken van D. Boud, D.R. Sadler en M. Yorke. Boud geeft aan dat het ontwerpen van assessments moet beginnen vanuit de behoefte in de praktijk na het opleiden en niet vanuit de behoefte van een onderwijsinstelling. Deze praktijkgerichte kijk op assessments levert een aantal condities op voor het ontwerpen van assessments. Assessmenttaken moeten geplaatst worden in een authentieke omgeving. Holistische taken zijn beter dan gefragmenteerde taken. Aangezien het proces om tot een oplossing te komen vaak beter te generaliseren is dan het product dat gemaakt is, is het goed om ook bij de beoordeling te focussen op het proces in plaats van het product. Probeer los te komen van uitsluitend assessments op cursusniveau en ontwikkel programmaoverstijgende assessments. Sadler gaat in op het problematische gebruik van analytische beoordelingsschema’s en pleit voor het gebruik van holistische beoordelingen waarbij gebruikgemaakt wordt van criteria met een daarbij behorende interpretatie. Het is duidelijk dat deze aanpak een goede training van de beoordelaars vergt. Yorke behandelt het geven van scores. Scores zijn volgens hem slechts vage, niet erg precieze signalen. Hij stelt dat het beter zou zijn als studenten zelf aangevenwanneer ze recht hebben op een bepaalde beoordeling. Dit zou kunnen door ze de vraag te laten beantwoorden wat ze hebben gedaan om te voldoen aan de standaarden van de opleiding. De student kan hier dan onderwijscomponenten inbrengen, maar EVC is hierbij ook op zijn plaats. Deze manier van werken zou studenten bewuster maken van het leerproces waarin ze zich bevinden. De hoofdstukken die hierop volgen hebben betrekking op de rol van assessments ten behoeve van het bevorderen van leren. F. Dochy gaat in op het belang van edumetrische kwaliteitscriteria. Het hoofdstuk van J. Caroll bespreekt plagiaat. Zij geeft aan dat het bij de ontwikkeling van assessments al mogelijk is om het leren aan te moedigen en studenten van plagiaat te weerhouden. Ontwikkelaars moeten zichzelf vragen stellen als ‘Is de ontworpen opdracht uitdagend genoeg voor de studenten om daar tijd en energie in te steken?’, of ‘Bestaat het antwoord op de vraag al en is dat makkelijk te vinden?’. Plagiaat zal daarmee niet voorkomen worden, maar mogelijk wel verminderen. Het hoofdstuk van L. Suskie gaat in op de vraag hoe assessments diepgaand leren kunnen bevorderen. Tenslotte is er een hoofdstuk van K. Ecclestone over assessments in het beroepsonderwijs en het boek sluit af met een samenvatting van de besproken ontwikkelingen van de hand van redacteur Joughin. Voor de lezers van EXAMENS is dit boek een aanrader. Het is overzichtelijk, actueel en makkelijk leesbaar. Mw. dr. Joosten-ten Brinke is redacteur van EXAMENS. Zij is als onderzoeker werkzaam bij de Open Universiteit Nederland. E-mail: desiree.joosten-tenbrinke@ou.nl.