INHOUD
- Voorwoord - Het leren van autonomie is een relationeel gegeven, Sari van Poelje
- TA-nieuws
- Trauma Informed Parenting: psychologische training helpt pleegouders, Mica Douglas
- Versterking van autonomie van cliënten met een verstandelijke beperking; de begeleider aan zet, Danielle Peppink & Wisse Tanis
- Geweldloos verzet in gezinnen, Marij Peeters en Jos ten Vergert
- CTA in de praktijk - Student als winnaar: TA studiebegeleiding in praktijk, Koen Bosschaerts
- Docentengedrag bepaalt leerresultaten - Interview met Henk Tigchelaar, Jacobien Geuze
- Grenzen aan de autonomie in educatie - Interview met Giles Barrow, Tin Vanderhoeven
- Een tipje van de sluier...- Interview met Roos Ikelaar, Tin Vanderhoeven
- Opleidingsagenda - juni - oktober 2016
Het leren van autonomie is een relationeel gegeven
Toen wij dit thema kozen in de redactie, was onze aanname dat de rol van opvoeders aan het veranderen is. Onder invloed van globalisering, digitalisering en demografische veranderingen, verschuiven de verantwoordelijkheden voor opvoeding en de grenzen van wat opvoeding te noemen is. Het imago van opvoeders verandert ook. Zoals Jacques Barzum zei: “Teaching is not a lost art, but the regard for it seems a lost tradition.”
Toch blijkt een gegeven overeind te blijven: de relatie tussen opvoeder en kind staat centraal om de ontwikkeling van autonomie te realiseren.
In dit TA magazine over de veranderende rol van opvoeders en autonomie blijken alle auteurs te benadrukken dat autonomie een relationeel gegeven is:
- Trauma Informed Parenting van Mica Douglas gaat over de psycho-educatieve training die zij heeft ontwikkeld voor pleegouders. De centrale stelling is: de relatie tussen pleegouders en pleegkind bevordert autonomie, als de pleegouders ook leren hun eigen gedrag en de patronen in de relatie te onderzoeken.
- De begeleider aan zet van Danielle Peppink en Wisse Tanis laat zien hoe TA-concepten kunnen worden gebruikt om hulpverleners van mensen met een verstandelijke handicap te helpen om over te stappen van een controlerende naar een permissieve begeleiding.
- Geweldloos verzet in gezinnen van Marij Peeters en Jos ten Vergert doet de methode van Omer uit de doeken, waarbij ouders leren uit een dysfunctionele symbiose te stappen door functionele gedragspatronen in te zetten.
- Met TA winnen als student, de CTA-casestudie van Koen Bosschaerts, laat een praktische toepassing zien van TA in de studiebegeleiding van een leerling, waarbij het creëren van een +/+ relatie centraal staat.
- In het thema interview met Henk Tichelaar ligt de focus op het vergroten van scriptbewustzijn van leraren zodat ze de autonomie van leerlingen in de klas kunnen bevorderen.
- In de column van Giles Barrow trekt hij van leer tegen scholing en de objectificatie en vermarkting van educatie, om een pleidooi te houden voor een relatie waarin nataliteit centraal staat.
- Een tipje van de sluier gaat dit keer over Roos Ikelaar, met sturen versus loslaten als thema.