Voor u ligt de eerste uitgave van TvOO in 2014. Ook dit jaar gaat de redactie er alles aan doen om weer een kwaliteitsblad voor u te creëren. Dit doen wij uit bevlogenheid. Waarom zijn wij als redactie bevlogen? Omdat wij met onze prestaties het beste uit onszelf willen halen. Met toewijding en energie willen wij ervoor zorgen dat inspirerende vakkennis op een goede en duidelijke wijze met u wordt gedeeld. We doen dit graag, uit onszelf en niet omdat het moet. Daar zit ook meteen het verschil.
Als je iets graag doet, gaat het vanzelf, zonder druk en zonder merkbare energie. Je kunt bevlogen raken van je werk, je gezin, je hobby, of van alles wat het leven te bieden heeft. Voor de een is bevlogenheid een woord met positieve betekenis; voor de ander een vaag begrip of een typisch ‘hr-woord’. Toch is het onderwerp bevlogenheid voor velen zo interessant, dat er talloze boeken over zijn geschreven, er onderzoek naar is gedaan en er leerstoelen op universiteiten over het onderwerp bestaan. Nyenrode Business Universiteit heeft bijvoorbeeld een leerstoel Engagement & Productivity. Met deze leerstoel wordt onder andere het gezond en effectief functioneren in organisaties onderzocht. En bij de Erasmus Universiteit Rotterdam doet prof. dr. Arnold Bakker (auteur van een artikel in dit themanummer) onderzoek naar onder andere de determinanten van bevlogenheid. Handig om te weten, wanneer je er als organisatie werk van wilt maken.
Organisaties willen graag bevlogen medewerkers, omdat deze mensen een hogere motivatie hebben en beter presteren. Een bevlogen medewerker is bovendien ook haast nooit ziek. Daarom meten veel organisaties elk jaar via enquêtes, met vragen over enthousiasme en voldoening op het werk, de bevlogenheid van medewerkers. Betere prestaties leveren een onderneming immers concurrentievoordeel op. Bovendien zorgen bevlogen medewerkers, als ambassadeur van de organisatie, voor positieve marketing en dat kan weer zorgen voor klantengroei. Daarnaast zal een bevlogen medewerker niet snel switchen van baan, wat enorm kostenbesparend is. Kortom, u begrijpt het belang van bevlogenheid voor organisaties!
Hoe kun je nu als organisatie bevlogenheid creëren? Ga het gesprek aan met je medewerker of collega en onderzoek waar zijn of haar energie zit. Kijk als leidinggevende naar mogelijkheden om uitdaging in de functie te realiseren en autonomie te bevorderen. Coaching en teambuilding helpen ook om de bevlogenheid te bevorderen. Het meest ‘simpele’, maar daarnaast voor velen ook het meest moeilijke, is het geven van positieve feedback. Tot slot zijn de artikelen in dit nummer – met onder meer de docent van het jaar – een goede tip om de bevlogenheid van u en uw collega’s (verder) aan te wakkeren. Ze zullen u ongetwijfeld inspireren. Een bevlogen vervolg van het jaar gewenst!
Jim van Hulst
redactielid TvOO