Op weg naar plezier in je werk
Op weg naar plezier in je werk: Ontdek je talent met Het Coach Bureau.
Hilde Backus. Forte, 2012. ISBN 978 90 587 7949 6
De betekenis en duur van werk is de laatste jaren verschoven van veertig jaar bij één werkgever ‘moeten’ naar tot minimaal je 67e werk doen dat bij je past. En daar wringt vaak de schoen. Het ‘moeten’ is vanzelfsprekender dan ‘mogen’ en sluit daardoor niet aan bij wat de huidige ontwikkelingen van mensen en organisaties vragen. Het individu wordt steeds belangrijker. Wat brengt iemand mee, wat is je toegevoegde waarde? Essentiele zaken om van jezelf te weten, maar voor de meesten een uitdaging om te weten te komen.
Hilde Backus geeft in dit boek een combinatie van heldere theorie en praktische oefeningen met de uitnodiging om naar buiten te gaan. Het uitgangspunt is dat iedereen over eigen talenten beschikt en als je werk daarop aansluit er veel voordelen aan zitten. Ze brengt dat over op een open, structurerende manier die je echt zelf zaken laat ontdekken, zonder belerend over te komen en zonder dat je erin verdwaalt. De vele praktijkvoorbeelden zijn een goede inspiratie.
Het boek is gefundeerd op wetenschappelijke inzichten, waardoor het een stevig onderbouwde basis heeft. Backus gaat uitgebreid in op de huidige trends in de arbeidsmarkt als vergrijzing en ontgroening en de invloeden daarvan op werk. Aandacht is er voor de werknemer in loondienst en voor zzp’ers.
Waar de meeste boeken op dit gebied de focus leggen op een eenzijdige aanpak, is het boek ‘Op weg naar plezier in je werk’ verrassend veelzijdig. Het boek is visueel aantrekkelijk door de afwisselende lay-out, en bevat drie wandeloefeningen. Daarnaast is het boek te downloaden als e-book en kent een online werkboek.
De tijdsinvestering voor dit boek is door alle oefeningen wel behoorlijk, anderzijds levert het zaken op waar je je leven lang profijt van hebt.
(Angela Koolmees – adviseur transitiemanagement)
Help! Mijn batterijen lopen leeg
Help! Mijn batterijen lopen leeg: Een burn-out krijg je niet alleen: Kies voor je talent.
Luk DeWulf & Guido Vangronsveld. Lannoo Campus, 2012. ISBN 978 90 209 7940 4
Het boek ‘Help! Mijn batterijen lopen leeg’ gaat over energieverlies en de eventueel daaruit voortkomende burn-out. In vijf hoofdstukken wordt duidelijk uitgelegd hoe een burn-out te herkennen en wat het verschil is tussen een depressie en een burn-out, wie er risico loopt om een burn-out te krijgen, wat de relatie is tussen burn-out en werk, en wat de dynamiek is die leidt tot burn-out.
Het boek leest makkelijk weg en het is in begrijpelijke taal geschreven. Als ex-slachtoffer van een burn-out is er veel herkenning in het boek. Echter ook degenen die zelf niet in aanraking zijn geweest met burn-out zullen het boek makkelijk kunnen behappen aan de hand van de sprekende voorbeelden. Het gaat in dit boek om werkgerelateerde problemen, waardoor dit boek een aanrader is voor alle werknemers en organisaties. Burn-out voorkomen, op tijd herkennen en interveniëren: daar draait het om. Er wordt veel aandacht besteed aan talentontwikkeling van de werknemer, door middel van hefboomvaardigheden. In hoofdstuk 3 wordt uitgebreid behandeld hoe men door toepassing van deze vaardigheden uit de negatieve dynamiek kan komen, teneinde een burn-out te voorkomen. Het belang van diversiteit, passie en talent wordt volgens de auteurs niet vaak genoeg onderkend, met als gevolg meer ziekteverzuim en meer improductiviteit dan noodzakelijk is. Zoals beide auteurs zelf al aangeven, kunnen we de complexe samenleving van vandaag de dag intelligenter en efficiënter aanpakken als we het menselijk samenleven zien als een dynamisch gegeven van beïnvloeden en beïnvloed worden. Het (h)erkennen van deze beïnvloeding zonder er een waardeoordeel aan te koppelen, kan een burn-out voorkomen.
Het boek is een aanrader voor toekomstige werknemers en voor toekomstige managers, en eigenlijk voor eenieder die meer wil weten over een burn-out en vooral voor diegenen die willen weten hoe een burn-out te herkennen en preventief aan te pakken.
(Miriam Kemish – coach in opleiding, coördinator en leidinggevende marketing)
Typisch Jij!
Typisch jij! Scoren vanuit je vrouwelijke talenten.
Anja Beerepoot, Petra van Hartskamp & Elvira Out. Van Duuren Psychologie, 2012. ISBN 978 90 896 5122 8
Wat een aantrekkelijk boek! De vormgeving is helemaal van nu, de inhoud rijk: een aanwinst voor elke vrouw van nu! Dit is een feest van herkenning voor vrouwelijke kwaliteiten, ook voor de man.
‘Tyisch jij!’ nodigt uit om een willekeurige pagina te lezen, of van voor tot achter de diepte in te gaan. Als vrouwelijke lezer kun je niet wachten om jouw herkenbare vrouwtypes op te zoeken. Als je dit doet samen met je vriendin, buurvrouw, moeder, echtgenoot of vriend wordt 360-gradenfeedback over jouw talenten een onweerstaanbaar spel. Een spel waarin je herkent wat jou uniek maakt, waar jouw kracht zit en wat jouw talenten zijn.
De zeven vrouwtypes zijn geinspireerd door de ‘archetypes van godinnen in elke vrouw’. Alle archetypes zijn in aanleg aanwezig en meerdere patronen kunnen tegelijkertijd geactiveerd worden. Onderzoek naar vrouwtypes door het belevingsonderzoeksbureau Smartagent resulteerde in het ‘FemaleFactormodel’ dat zeven vrouwtypen bevat. Deze typen zijn in het boek modern tot leven gebracht met kenmerken als talenten, werkcultuur, leiderschap, mediagebruik en quotes van bekende vrouwen. Alle typen samen vormen een rijk kleurenpalet dat alle talenten van de vrouw beslaat: van zorgzaam en sociaal tot zakelijk en doelgericht. De talenten per vrouwtype zijn samengevat als kernkwadranten. Door de heldere uitleg bij deze kernkwadranten, krijg je razendsnel inzicht in je talenten en groeimogelijkheden. Je maakt de ontdekkingsreis van zeven vrouwtypen via de Leading Lady (godin van wijsheid), Brave Sis (godin van jacht en maan), Serene Soul (godin van tempel en haard), Loving Ally (godin van huwelijk), Mommy Dear (godin van vruchtbaarheid), Miss Feelgood (godin van de lente en koningin van de onderwereld) en Passion Diva (godin van liefde en schoonheid). Elk vrouwtype geeft bruikbare tips vanuit haar unieke wijsheid, ook voor kleding en werk.
De auteurs dagen je uit om jouw vrouwtypes te omarmen en zo te laten zien wie je bent. Authentiek en met dekracht van jouw talenten en mogelijkheden. Zodat je kunt scoren.
Voor coachdoeleinden biedt dit boek creatieve mogelijkheden. Welk vrouwtype(s) herken jij of anderen in jezelf? Wat leer je daarvan? Hoe zijn jouw dominante vrouwtypen tot stand gekomen? Welk vrouwtype wil je nu in deze fase van je leven sterker laten groeien? Met de vraag: wat vertellen je zeven vrouwtypen over deze situatie of wens?, creëer je een eigentijdse voice dialogue.
(Pauline van der Veeken – coach en imagoconsultant)
De ondernemende professional
De ondernemende professional: Waarde creëren in een veranderde markt.
Frank Kwakman & Cris Zomerdijk. Van Duuren Management, 2012. ISBN 978 90 896 5047 4
‘De ondernemende professional’ is een compleet boek dat de vele aspecten van acquisitie behandelt. Het is nadrukkelijk geen marketingboek, maar een boek voor professionals die vanuit hun dagelijks werk hun klanten willen benaderen en betrekken om daarmee hun business in de huidige markt in stand te houden of te vergroten. Tenslotte, in deze markt komen de klanten niet meer naar je toe, maar moet je hen zelf actief benaderen. ‘De ondernemende professional’ helpt je om over een eventuele drempel heen te komen en hier op een goede manier uitvoering aan te geven.
Het boek bestaat uit vijf delen. In het eerste deel, ‘De Markt: uitnodiging aan ondernemende professionals’, worden de ontwikkelingen op de markt beschreven en worden vier verschillende typen ondernemende professionals beschreven: vakman, vertrouwenspersoon, marktonwikkelaar en innovator. Het boek benut de eigen kracht van de professional om vanuit daar de marktbenadering aan te pakken. Deel twee, ‘Acquisitie: nieuwe cliënten benaderen’, gaat in op de mogelijkheden van het acquisitiegesprek en de offerte. In dit deel wordt ook de reflectie gegeven van hoe de gesprekspartner dit ervaart. Er wordt ook aandacht besteed aan het aanbrengen van focus en de balans tussen acquisitie en het normale werk. Het klantcontact wordt verder uitgewerkt in deel drie ‘Relatiemanagement: voortbouwen op bestaande relatie’. Waardevol is de focus op het klantproces en de toegevoegde waarde daaraan door de professional. Hierbij wordt er ook aandacht besteed aan gezamenlijke innovatie door middel van co-creatie. Deel vier, ‘Marketing: zichtbaar zijn in de markt’, gaat in op het profileren van jezelf en in deel vijf, ‘Waardecreatie: ondernemerschap in de praktijk’, komen alle zaken samen en wordt aandacht besteed in de implementatie binnen het bedrijf. De kernwaarde is waardecreatie.
Prettig zijn de aansprekende praktijkvoorbeelden, bijvoorbeeld van Univé en Hay Group, die continu in het boek worden gebruikt om de tekst te verrijken.
Het boek kan professionals die de eerste stappen richting de markt zetten, voorzien van een handleiding, maar ook voor de ervaren, marktgedreven professionals is het een goed naslagwerk om in te bladeren en weer even gewezen te worden op effectieve activiteiten. Vanuit de coachende rol kan je door gebruik te maken van elementen uit het boek mensen activeren om hun werk effectiever te maken.
(Anneke Mezger – adviseur organisatie & huisvesting)
Succes & crisis
Succes & crisis. Verhalen over leiders in moeilijke tijden.
Frans van Schijndel & Michiel Zonneveld. Taylor & Freud, 2012. ISBN 978 90 902 6516 2
De schrijvers van dit boek geven aan een ‘onthullende en andere kijk op leiderschap’ te bieden aan de hand van verhalen over wat succes en tegenslag kan bepalen. Van plotseling veranderende omstandigheden, menselijke factoren, angst en jaloezie en over domme pech.
Er zijn negen personen geïnterviewd die kunnen worden gekwalificeerd als bekwame en intelligente leiders die hard hebben gewerkt aan hun succes. Tot op het moment dat ze geconfronteerd werden met tegenslag en het minder succesvol verloop van een ingezette carrièrestap. Hoewel het met de geïnterviewden goed gaat, blijkt wel dat deze fase in hun loopbaan een enorme impact heeft gehad. In retroperspectief is het hen allemaal mogelijk gebleken om de vinger op de zere plek te leggen, en wat opvalt is dat men ook het eigen aandeel in de ontstane situatie benoemt. Dat maakt de interviews interessant en herkenbaar. Ook twijfel aan de eigen capaciteiten op het moment dat een situatie escaleert komt aan de orde in de gesprekken en geeft een mooi doorkijkje in de persoon.
Niet zelden is er bij de crisis die ontstaat sprake van politieke en machtsspelletjes. En ook is het onthutsend om te merken dat er sprake zou kunnen zijn van het opofferen van iemand ten faveure van een intern proces om gelijk te halen op een hoger niveau. Het gevoel een speelbal te zijn en de daarbij horende onmacht komt in een aantal verhalen naar voren. Ook het ontstaan van fysieke en psychische klachten is in dergelijke situaties niet zelden aan de orde en zouden dan een voorname aanleiding moeten zijn om zaken te veranderen. Dat dit niet altijd zo vanzelfsprekend is, wordt openhartig besproken.
Omdat de interviews geruime tijd na de ontstane crisis worden gehouden is het mooi om te lezen dat de ondervraagden zelf ook de eigen rol in het juiste perspectief kunnen zien en daarop kunnen reflecteren. Voor hen allen is het achteraf zo klaar als een klontje waarom ze een uitdaging niet hadden moeten aangaan of een baan niet hadden moeten nemen, terwijl op het moment zelf dat overzicht er nog niet was. Wel blijken deze periodes te hebben geleid tot het maken van andere en meer fundamentele keuzes die uiteindelijk weer succesvol zullen blijken. De schrijvers wijzen er in het nawoord terecht op dat het “gemakkelijk is om de onjuiste conclusie te trekken dat wie succesvol is wel goed moet zijn. Of andersom: wie niet succesvol is dus ook niet goed kan zijn.”
Het is een prettig leesbaar boek dat door de herkenbaarheid ook interessant kan zijn voor cliënten van een loopbaanprofessional.
(Katja Bosboom – loopbaanprofessional & arbeidsdeskundige)