Lerende netwerken in perspectief Lerende netwerken in perspectief.
Carine Drijkoningen. ACCO, 2012. ISBN 978 90 3348957 0
Het boek van Carine Drijkoningen brengt leerprocessen in de context van organisatie- en talentontwikkeling in beeld. Naast individuele coaching kan het werken met lerende netwerken een welkome aanvulling zijn en dat wordt op een aantrekkelijke wijze in dit boek weergegeven. Leuk is dat het boek doorspekt is met Vlaamse woorden, dat leest weer eens anders.
Als je de inhoudsopgave beziet dan valt op dat er drie invalshoeken zijn. In het eerste hoofdstuk gaat het om het theoretisch neerzetten van wat lerende netwerken en communities of practice in hun context zijn. Uitvoerig, met soms onderdelen die bekend mogen zijn (maar wat niet stoort), komt er een goed beeld. Het tweede hoofdstuk is gewijd aan het opstarten van een lerend netwerk. Via een stappenplan lopen we de zes stappen door: van de situering van het netwerk, de kennismaking van deelnemers, leren van elkaars leervoorkeuren, het bespreken van randvoorwaarden, de concreet te maken afspraken tot aan het aanbieden van ondersteunende hulpmiddelen. Als afronding is er een praktijkvoorbeeld rond het project ‘Met goesting blijven werken en leren’. Al met al overzichtelijk en goed te volgen. Zelf toepassen is dan ook niet moeilijk.
Het derde hoofdstuk geeft een overzicht van vijftig beproefde methodieken die in de praktijk zijn toegepast en hier volgens een vast stramien zijn weergegeven. De methodieken, ik spreek liever van werkvormen, zijn gerubriceerd op basis van toepasbaarheid. Bij de indeling is daarbij steeds weer gekeken in hoeverre de vormen passen binnen de leercyclus van Kolb. De eerste werkvormen zijn de kennismakers, gevolgd door de opwarmers en tussendoortjes. De derde rubriek geeft een aantal vormen die je helpen bij het maken van keuzen (over welke inhoud gaan we het hebben in ons netwerk). Vervolgens zijn er negen vormen die allen ingaan op het aspect reflectie, gevolgd door een tiental vormen die zich richten op ervaringsuitwisseling. De laatste drie richten zich op kennisdeling, discussievormen en evaluatie.
Aan het eind vind je de literatuurverwijzing. De literatuurlijst is vervangen door een ‘mosterdblad’. Het werken met een ‘mosterdblad’ komt voort uit de vraag ‘Waar haal ik mijn mosterd?’ De doelstelling is dat de deelnemers elke sessie het ‘mosterdblad’ aanvullen met literatuur, opleidingen, filmfragmenten, spelen, werkvormen en weblinks die zij interessant vinden. Op deze wijze heeft Drijkoningen ook haar literatuurverwijzing opgezet en zich laten leiden door de vraag ‘Wat heeft mij geïnspireerd?’
Resumerend is het een aan te bevelen boek, al is het maar door de goede ordening van vijftig werkvormen die volgens een vaste structuur zijn neergezet.
Han Rottink - beleidsadviseur, coach/mediator
Hoera, reorganiseren! En ik dan?
Pia Peltzer. Thema, 2012. ISBN: 978 90 5871 600 2
In deze tijd van crisis proberen bedrijven te redden wat er te redden valt. Reorganiseren lijkt dan het toverwoord. Veel leden van het managementteam melden dit tussen neus en lippen door. Als je geluk hebt, heeft je leidinggevende er wat over gelezen. Er zijn genoeg boeken die beschrijven hoe je zo’n proces zo efficiënt mogelijk kan inrichten. Ook zijn er bureaus die graag een graantje meepikken op de transitiemarkt.
Wat gebeurt er met de mensen die persoonlijk getroffen worden door een reorganisatie? Dat lijkt vaak van ondergeschikt belang. Gelukkig heeft Ria Peltzer als ervaringsdeskundige de handschoen opgepakt. In haar helder geschreven boek krijgt deze groep de kans om zijn hart te luchten. Dat is noodzakelijk, dat blijkt wel uit de vele verhalen van mensen die het meemaken.
Hoewel er een verdeling te maken is tussen de reacties van diverse personen, valt het op dat de meesten toch op hun grondvesten schudden. Na de aankondiging verwerkt te hebben, gaan de ‘plakkers en pakkers’, zoals Peltzer ze noemt, op hun eigen wijze de nieuwe toekomst tegemoet. De auteur laat in reacties van beide groepen de verschillen duidelijk naar voren komen. Niet alleen de mensen die moeten vertrekken hebben het zwaar maar ook de blijvers, ze beginnen eigenlijk aan een veranderde job.
Leidinggevenden hebben een belangrijke taak in dit transitieproces. Vaak pakken zij de handschoen niet op en laten het reorganisatieproces sudderen. In het boek krijgt deze groep het vaak zwaar te verduren. In het laatste deel van het boek brengt Peltzer hier wat nuanceringen aan, ook de leiding heeft het vaak zwaar in de hectische periode. Reflecteren en aandacht voor elkaar lijkt het devies.
In het boek is ruimte gemaakt om je gedachten aan het boekwerk toe te vertrouwen. Ook staan er oefeningen en een literatuurlijst voor verder onderzoek in. Eindelijk is er een boek geschreven waarin de ‘gereorganiseerden’ uitgebreid aan bod komen in de achtbaan vol emoties waarin zij moeten stappen. Veel herkenning zal er zijn voor de ervaringsdeskundigen, ook al beleeft een ieder het proces op zijn of haar eigen manier.
Reorganiseren is een proces dat je niet mag onderschatten: het schrijven brengt dit duidelijk naar voren. Verplichte literatuur voor het managementteam!
Eric Smallenburg - stresscounsellor
Zakelijk bloggen
Laat de klant zien dat jij de expert bent.
Mariska van Dasselaar. Van Duuren Management, 2012. ISBN 978-90-8965-136-5
Zo langzamerhand is bloggen een bekend fenomeen en wordt er, vooral privé, heel wat ‘afgeblogd’ over een schier eindeloze reeks hobby’s en vrijetijdsbestedingen. Hoe zit dat met zakelijk bloggen?
Zakelijk gezien is er al heel wat ervaring en inmiddels verschijnt er volop materiaal in de vorm van nieuwsbrieven, e-books en dit fysieke boekwerkje. Bij zakelijk bloggen draait het om goed communiceren met je doelgroep, waarbijx duidelijk meer kennis en inzicht nodig is dan de doorsnee ‘hobbyblogger’ heeft. Blogs blijken namelijk lang niet altijd een duidelijke structuur of boodschap te hebben.
Waarin onderscheidt dit boek zich van het gratis materiaal dat toch wel her en der te vinden is? Op de volgende punten:
- Overzicht: er is een duidelijke indeling vanaf de eerste stappen van het bloggen tot aan de evaluatie van de functionaliteit als het eenmaal draait, alles bij elkaar en (toch wel handig) ‘ouderwets’ op papier.
- Link naar(direct) marketing: het hoofdstuk ‘Waarom zou je zakelijk bloggen’ maakt duidelijk dat bloggen voor zowel grote bedrijven als kleine zelfstandigen niet meer weg te denken is als communicatiemiddel met klanten.
- Verdieping: het boek bevat verdergaande tips en lijstjes, die het opzetten en invullen van een blog goed hanteerbaar lijkt te maken.
Valt er dan iets op aan te merken? Wat mij betreft hadden de voorbeelden uit een breder werkveld mogen komen, voorbeelden van grotere organisaties die het prima doen miste ik. Ik kan me voorstellen dat het management van een wat grotere onderneming zich minder aangesproken voelt door de schrijfstijl en concrete aanpak.
Al met al een goed leesbaar en prettig hanteerbaar boek waar je zeer zeker een eind mee komt. Het werkt enthousiasmerend, zelfs voor zo’n toch wel technisch onderwerp.
Joke Hogenhout - levensloopbegeleider en trainer