De tweede levenshelft
De tweede levenshelft. Een werkboek voor veertig en verder
Adriaan Hoogendijk. Uitgeverij Business Contact, 2013. ISBN 978 90 470 0351 2
Het nieuwste boek van Adriaan Hoogendijk is een boek voor ‘beginners’: de beginnende veertigers en de jonge vijftigers. De auteur draagt het op aan alle vrouwen en mannen die speels en wijs ouder willen worden.
In acht hoofdstukken draagt hij zijn eigen verworven levenswijsheid over aan de lezer. Die levenswijsheid gaat niet alleen over loopbaanzaken, maar strekt zich uit over veel aspecten van het leven. Alleen het laatste hoofdstuk gaat in op ‘veertig en verder in relatie tot werk’.
De basisgedachte is: doorgaan op de oude voet kan vanaf je veertigste niet meer. ‘Er moet ruimte komen voor nieuwe inspiratie, creativiteit en vitaliteit.’ Hoogendijk ziet de tweede levenshelft als een ‘enorme uitdaging om jezelf te helen, om oude verkrampingen en oude denkwijzen los te laten’. Daarvoor hoef je niet het hele boek te lezen, zegt hij, de lezer kan zelf zijn thema’s kiezen.
Wie zich aangesproken voelt op het thema spiritualiteit vindt begrippen als ubuntu, moeder aarde, dalai lama en vergeving. Andere aanknopingspunten zijn bijvoorbeeld innerlijke hindernissen, overlevingsstrategieën, de ontknoping van emoties, bijzondere talenten, de levensloopcirkel, criteria voor een relatie, de kunst van het ontvangen, missie in je werk en werk vinden.
Aan het eind van elk hoofdstuk staan praktische en reflectieve oefeningen die helpen om op een andere manier naar jezelf en je leven te kijken. Zelf merkte ik dat de beschrijving van het enneagram bij mij voor het eerst niet de weerstanden opriep die ik meestal voel bij dit model. In sommige hoofdstukken ligt veel nadruk op alles wat alternatief is, zonder daar met een kritisch oog naar te kijken. Door het hele boek heen ligt het accent op gevoel. Het begrip ‘denken’ ben ik weinig tegengekomen.
Al lezende dacht ik: dit boek ga ik mijn volwassen kinderen kado geven. En ook dat ik sommige oefeningen graag met mijn cliënten wil uitproberen. Alles bij elkaar een boek dat je aan het denken zet en op nieuwe ideeën brengt, en bovendien zo geschreven dat het prettig leesbaar is. Geen zwaar studieboek dus; wie dieper de theorie in wil kan kiezen uit de lange literatuurlijst achterin.
Els Ackerman - loopbaanadviseur en coach
Een baan vinden met social media
Een baan vinden met social media in 90 minuten
Fiona Stoop. Boom Nelissen, 2013. ISBN 978 90 244 0201 4
Dit kleine gele boekje met 109 pagina’s belooft je in 90 minuten te leren hoe je een baan kunt vinden met social media. Snel doorlezen dus! Dat is gelukkig niet al te moeilijk want dit handzame boekje leest vlot weg door de heldere indeling en de vlotte en aansprekende stijl. Het boek heeft een duidelijke inhoudsopgave en de schrijfstijl is uitnodigend. Zo sluit Fiona Stoop aan bij eventuele bezwaren van de lezer om te beginnen met social media bij het zoeken naar een baan. Het begint al met een aansprekend voorbeeld van iemand die na lang zoeken een baan vindt via een relatie die wél al gebruik maakt van social media. Wat verder opvalt is de duidelijke uitleg van elementaire begrippen zoals: wat zijn social media eigenlijk? Voor beginners op het gebied van solliciteren via social media heeft dit boek zeker veel te bieden. Stap voor stap wordt het proces van ‘jezelf in de markt zetten via internet’ uitgelegd, met zowel veel praktische en technische tips als uitleg van de principes van netwerken en personal branding.
Toch kan ik mij ook voorstellen dat het de beginnende internetgebruiker kan gaan duizelen vanwege de vele do’s en don’ts-lijstjes. Alles wordt kort en bondig behandeld en dat is zowel de kracht als een zwakte van het boekje. Wie meer verdieping wil, zal toch verder moeten zoeken. Maar daarin is voorzien: achterin wordt verwezen naar meer verdiepende literatuur. De meeste nadruk ligt op het gebruik van LinkedIn, Facebook en Twitter, volgens de schrijfster “de onbetwiste top drie voor banenjacht”. Ook wordt er ingegaan op de gevaren van online delen van informatie en het voorkomen van missers. Persoonlijk vond ik de twittertips en de twitterwoordenlijst erg handig en ook de uitleg van aanvullende media zoals Pinterest, YouTube en Slideshare. En last but not least de informatie over praktische apps om je socialmediagebruik te organiseren en te plannen. Er staat veel handige en nuttige kennis in het boekje en met deze basiskennis word je gestimuleerd om het gewoon maar eens te gaan proberen en dan weer verder te vragen. Al met al is dit een zeer praktisch en waardevol boek dat uitnodigt tot het zetten van praktische stappen in de richting van socialmediagebruik voor werkzoekenden.
Annemie Hanssen - teamcoach, loopbaanprofessional, NLP trainer en gezondheidscoach
Groots Werk
Groots Werk. Aan de slag met werk dat er écht toe doet
Michael Bungay Stanier. Zwerk Uitgevers, 2013. ISBN 978 90 774 7854 7
Meer dan de helft van je leven besteed je aan je werk. En je wilt dat jouw werk impact en een doel heeft en meer is dan alleen maar een bron van inkomsten. Maar hoe doe je meer werk dat jou verbindt en groter maakt, zodat je blijft groeien en niet vast komt te zitten in een sleur? Hoe vergroot je jouw persoonlijke bijdrage, zodat jouw werk daadwerkelijk impact heeft? Hoe haal je alles uit jezelf, zodat je datgene doet waarin je het beste bent? Kort gezegd, hoe kan je meer werk doen dat verschil maakt, dat jou gelukkig maakt en minder van alle andere dingen die op de een of andere manier jouw werkdag vullen?
Het is op dit moment niet zo eenvoudig om ‘Groots Werk’ te doen. We zijn beperkt in capaciteit en we besteden onze tijd aan het rennen van vergadering naar vergadering en daarnaast proberen we de opdrachten die we krijgen te verwerken. We hebben het altijd druk. De huidige economische toestand maakt ons onzeker over onze toekomst, dus houden we vast aan wat we weten; alsof dat het enige is dat nodig is om zekerheid te krijgen. Dit boek van Michael Bungay Stanier is een verzameling van zijn werk. De auteur is een Canadese coach en oprichter van Box of Crayons, een bedrijf dat organisaties helpt de overgang te maken van ‘Goed naar Groots Werk’.
De auteur reikt vijftien conceptuele kaarten aan die je helpen herkennen wat werkelijk belangrijk voor je is. De kaarten laten je inzien wat de redenen zijn van je keuzes en de acties die je onderneemt. Je leert hoe je meer op het pad van creatief, gemotiveerd en geïnspireerd werk komt, wat goed is voor jou én goed is voor de mensen waarmee je werkt.
De oefeningen zijn eenvoudig en snel in te vullen, enorm praktisch en zullen je helpen focussen op een Groots-Werk-Project zodat je meer ‘Groots Werk’ kan doen. Door het hele boek tref je ook gedachten aan van briljante mensen zoals blogger Leo Babauta, HR-goeroe Dave Ulrich, innovator Tim Hurson, marketing goeroe Michael Port en business auteur Seth Godin.
Om erachter te komen hoe je meer ‘Groots Werk’ kan doen heb je enkel pen, papier en een beetje tijd nodig; om helder te krijgen wat er toe doet en hoe je je eigen plan kan maken om dit ook daadwerkelijk te doen.
Wim Annerel - coach
De Succesfactor
De Succesfactor – De weg naar een succesvol, gelukkig en betekenisvol leven
Clayton M. Christensen, James Allworth en Karen Dillon. Spectrum, 2013. ISBN: 978 90 003 0340 3
‘De Succesfactor’ is een prettig leesbaar boek in drie delen. Na een kort voorwoord van Ben Tiggelaar reikt Christensen theorieën aan die je helpen om de juiste keuzes te maken binnen drie belangrijke levensdoelen: geluk vinden in je carrière, geluk vinden in je relaties en integer handelen.
Christensen gebruikt geen starre modellen om zijn visie uiteen te zetten. Hij neemt de lezer mee in zijn denkwijzen door casuïstiek uit het bedrijfsleven te beschrijven - bijvoorbeeld hoe Dell zijn marktleiderschap moest opgeven aan ASUS door te veel cruciale activiteiten aan hen uit te besteden. Hij verwoordt dat op zo’n beeldende manier dat we allemaal begrijpen wat daar mis ging. De les daaruit vertaalt hij vervolgens naar ons persoonlijke leven: besluit wat je in de opvoeding van je kinderen zelf wilt doen (jouw waarden overdragen bijvoorbeeld) en wat je in de handen van anderen wilt leggen.
De boodschap die als rode draad door ‘De Succesfactor’ loopt, is dat we ons in het leven niet moeten laten leiden door kortetermijnsuccessen, maar door langetermijnrendement. En dat we ons persoonlijke leven net zo goed moeten managen om het gezond te houden als ons zakelijke leven.
De zakelijke anekdotes laten ons succesvolle en minder succesvolle strategieën zien. De herkenning die het lezen ervan oplevert, maakt dat Christensens benadering prima toegankelijk is voor de ‘zakelijk ingestelde lezer’. Er is niets ‘zweverigs’ aan, terwijl de thema’s die hij behandelt behoorlijk diep gaan.
‘De Succesfactor’ biedt een interessante visie op persoonlijke groei. Het is duidelijk met veel passie geschreven. Wat mij betreft had de beschrijving van de zakelijke casuïstiek wel wat minder ruimte in mogen nemen. Het was zo aanwezig, dat ik mezelf moest blijven herinneren dat dit boek vooral wil leren hoe je persoonlijk geluk ervaart en niet hoe je succesvol leiding geeft aan een organisatie.
Ik zie dit boek dan ook niet als een studie- of werkboek, maar als een inspiratieboek. Christensen schudt een aantal zaken in je wakker en prikkelt je om na te denken over de keuzes die je bewust of onbewust maakt. Hij stipt de wijsheden aan en hoe je daar vorm aan geeft in je leven is aan je eigen creativiteit en motivatie gelegen.
Esther Esselbrugge - loopbaancoach
Lean in
Lean in - Vrouwen, werk en de weg naar succes
Sheryl Sandberg. AW Bruna, 2013. ISBN: 978 94 005 0272 7
Eigenlijk dacht ik dat dit het zoveelste moraliserende boek was over vrouwen en wat we zelf allemaal fout doen waardoor we tegen het glazen plafond stuiteren. Maar al heel snel overtuigt Sandberg met feiten, ervaringen en wetenschappelijk bewijs waardoor ook ik, fulltime ondernemer en moeder, op een andere manier naar mijzelf en de wereld ben gaan kijken. Want de belemmeringen komen van beide kanten: van onszelf en van de maatschappij.
De stellingen die we inmiddels eigenlijk allemaal wel kennen komen inderdaad weer langs: ‘vrouwen zijn te bescheiden’, ‘werkende moeders doen eigenlijk niets goed’ en ‘vrouwen moeten zich als mannen gedragen om te slagen’. Maar Sandberg staaft deze fabels en/of feiten met relevante cijfers, onderzoeken, blogs en vooral ook veel voorbeelden uit haar eigen loopbaan en die van vakgenoten. Het is geen biografisch boek, maar je kunt de loopbaan van Sandberg hierna wel uitstippelen. Ook zij viel in de vele valkuilen waar werkende vrouwen tegenwoordig in vallen.
Het is geen typisch loopbaanboek met tips en tricks maar toch geeft Sandberg genoeg te denken mee. De titel is precies zoals ze hem bedoelt: ‘Lean in’, vrij vertaald: leun voorover! Ze geeft voorbeelden van vrouwen die zij in haar loopbaan tegenkwam die niet voorover leunden op de cruciale momenten: tijdens een belangrijke vergadering gaven zij zichzelf geen plek aan de hoofdvergadertafel, ze staken hun hand niet op in de vragenronde of ze weigerden promoties of aanbiedingen omdat ze misschien over een paar jaar wel kinderen willen…
Bijzonder goed vind ik haar pleidooi dat wij (vrouwen) elkaar vooral moeten helpen. Terecht stelt Sandberg dat de discussies over werken, parttime of fulltime, en keuzes maken vooral door vrouwen onderling gevoerd worden en dat we vaak geen splinter heel laten van elkaar. Zij is wat dat betreft helder: zij respecteert juist de vrije keuze van iedere vrouw (in de westerse cultuur), of ze nu kiest om te werken of niet. Maar wat ze wel zegt is de rode draad in het boek: als je dan kiest om te werken: LEAN IN en schouders eronder! En dat moeten we vooral samen doen… ook met mannen! Zowel met onze zelf gekozen partners als onze collega’s en leidinggevenden binnen organisaties.
Het boek leest lekker weg, als je de 45 pagina’s dikke lijst met (online) voetnoten negeert. Mijn tip: eerst lezen en dan pas surfen naar de vaak leuke blogs en informatie die zij deelt.
Tessa Faber - loopbaancoach en trainer van hoger opgeleide en slimme vrouwen