Jobmarketing 2.0. Werk vinden
zo pak je het aan
Aaltje Vincent. Uitgeverij Unieboek / Het Spectrum, herziene versie 2012. ISBN: 978 90 00 31505 5
Aaltje Vincent is auteur van deze eigentijdse en praktische handleiding, sinds de eerste druk uit 2007 inmiddels aan de dertiende geactualiseerde druk toe. Helemaal 2013, met aandacht voor oudere werkzoekenden, sociale media en voor ‘presenteren met pretlichtjes in je ogen’ en jezelf zien als een product en niet als een probleem.
Op de tafel in mijn werkkamer ligt ‘Jobmarketing 2.0’. Sinds het verschijnen komt het in bijna alle loopbaangesprekken die ik voer aan de orde. Of het nu gaat over weten wat je wilt, een profiel maken op LinkedIn, een duidelijk cv of een nieuwe sollicitatiebrief. Allerlei aanwijzingen die ik vanzelfsprekend vind maar die voor mijn cliënt nieuw of anders zijn, staan in dit boek. Plus veel dat ook voor mij nieuw is, en dat zijn vooral zaken die te maken hebben met de social media. In de workshops die Aaltje door het hele land bij voor de Noloc geeft, merk ik dat ik niet de enige ben die op dit terrein bijscholing kan gebruiken.
Waar gaat dit boek over?
De kernvraag is: hoe vind je werk als je lang niet gesolliciteerd hebt? Talloze voorbeelden, samenvattingen, theoriestukjes en invuloefeningen nemen de werkzoeker bij de hand en begeleiden hem of haar tijdens het ‘werk veroveren’. De auteur noemt dit zelf ‘hard werken’, en dat verwacht ze dan ook van haar lezers. Niet achterover in je stoel zitten en afwachten, maar zelf actie ondernemen en je eigen arbeidsmarkt ontdekken. Noem het een handleiding of een doe-het-zelf-boek, dat in deze periode van recessie, inkrimping en dreiging van het verkorten van de WW-periode lezers tot actie aanzet.
Hoe zit dit boek in elkaar?
Zeven hoofdstukken waarin de volgende onderdelen worden behandeld: Jobmarketing - product, doelgroep, communicatie, jij als product op de arbeidsmarkt. Aan het werk - jobmarketingplan, je werkplek. Invulling van vacatures - levensloop van een vacature, ‘two-minutes-of- fame’. Het curriculum vitae - creatief cv. De arbeidsmarkt, netwerken en solliciteren .
Meer dan volledig
Alles staat er in. Als loopbaanadviseur kun je misschien het gevoel krijgen: ‘als het allemaal in dat boek staat, wat moet ik dan nog?’ Zorgen dat je het allemaal zelf ook weet, ontdekken of je het al of niet op alle punten eens bent met Aaltje Vincent en op je eigen manier doorgeven wat je cliënt nodig heeft.