Your company’s got talent!
Hoe je talent in goede banen leidt
Erik, Stephen en Viktor Steijger. Uitgeverij Thema. ISBN 978 90 5871 369 8
Drie auteurs die een eeneiige drieling vormen en de wereld duidelijk maken dat er behoefte is aan een nieuw type leider of manager: iemand die mensen en hun talent dient. Stephen en Erik dragen hun ideeën uit als trainer, adviseur en coach in Nederland, Viktor als manager in het buitenland bij een multinational.
Het boek begint met een fabel: kun je een eekhoorn leren zwemmen of een eend leren hardlopen? Volgens de flaptekst zal iedereen daar volmondig ‘nee’ op antwoorden. Tegelijkertijd menen de auteurs dat managers in bedrijven, overheidsinstellingen en in de non-profit krampachtig bezig zijn hun medewerkers dingen te laten doen waar ze niet goed in zijn. De gebroeders Steijger zien dit als een uitzichtloze weg; hun verhaal gaat over talentmanagement: werknemers dingen laten doen waar ze goed in zijn en nog veel beter in kunnen worden. Een toekomstvisie die loopbaanadviseurs zal aanspreken.
Daar is een nieuw soort manager voor nodig: manager 2010+. Een manager die meer werkt volgens het Rijnlandse dan volgens het Angelsaksische model. Om een paar verschillen te benoemen: meer gericht op de stakeholders dan op de shareholders, meer gericht op vakdeskundigheid en inhoud dan op geld, macht en heldendom, meer op de collectieve kracht dan op het individueel succes, meer op gedeelde waarden dan op regels. Eigenlijk minder Berlusconi en meer Obama. Een dienende leider.
Het eerste gedeelte van dit boek gaat over dienend leiderschap en talentmanagement. Met eigentijdse voorbeelden en vragen die de lezer aan het denken zetten over de eigen opvattingen over leiderschap. Met vragen als: In hoeverre ben jij een dienend leider en in hoeverre dien jij als talentmanager je medewerkers? Ben je een powermanager of een talentmanager? Geef je leiding met kracht of zet je mensen in hun kracht?
Het tweede gedeelte is een driestappenplan dat aangeeft hoe je talent, motivatie en een talentgerichte omgeving stimuleert. Het uitgangspunt is dat je met drie brillen naar talent kunt kijken: de democratische, de hiërarchische en de holistische bril. Met de democratische bril zie je talent als een neutraal synoniem voor kwaliteit of vaardigheid. Volgens de hiërarchische bril is talent een individuele vaardigheid of kwaliteit die je onderscheidt van anderen. De holistische bril brengt ze bij elkaar: niet of-of maar en-en. Hebben en zijn. Je hebt talent en je bent een talent.
In dit gedeelte wordt ook duidelijk dat het opsporen van verborgen talent een belangrijke kwaliteit kan zijn voor een manager. In zeven praktijktips staan aanwijzingen die kunnen helpen om als leidinggevende te zien dat je medewerker meer is dan zijn cv, opleiding of huidige functie. Het leidende principe hiertoe is het KNOP-model: Kennis, Neiging of motivatie en Omgeving. Deze drie sleutelfactoren vormen samen de Prestatie, het uiteindelijke resultaat. Een raamwerk dat concrete handvatten geeft waarmee talentmanagers aan de ‘knoppen’ kunnen draaien van de drie kritieke succesfactoren: talent, motivatie en omstandigheden. Met dit model kan de leidinggevende gewone mensen tot buitengewone prestaties aanzetten.
In het laatste gedeelte staat de integratie centraal: alle inzichten en handvatten komen bij elkaar. Veel voorbeelden uit de praktijk en uit de sportwereld laten zien hoe het werkt en ook wat de valkuilen zijn. Tien geboden voor talentmanagers kort weergegeven:
- dienend leiderschap is de basiskeuze
- om anderen te kunnen leiden, is het cruciaal dat je jezelf kunt leiden
- koester talent
- talent moet ook ruimte krijgen om fouten te maken
- rugdekking door managers creëert vertrouwen
- ontwikkel de talenten naar een zelfsturend team
- kijk niet alleen naar de gewenste resultaten
- zet talenten centraal, niet de functie
- bekijk en beoordeel leidinggevenden ook op het talent om medewerkers te ontwikkelen
- leidinggeven draait in essentie om het creëren van de juiste omstandigheden
In het ‘slotakkoord’ geven de auteurs aan dat ze hopen dat de lezer aan de juiste knoppen zal draaien en dat niet alleen de medewerkers zullen groeien, maar de manager zelf ook.