Het jaarlijkse event waar alle spelers en geïnteresseerden in het domein van de leertechnologie bij elkaar komen. Met zo’n vijftien jaar ervaring met leertechnologie behoor ik min of meer tot de vaste bezoekers van dit event. Dat er meer vaste bezoekers zijn is al snel duidelijk. De usual suspects vallen op na binnenkomst. Dit geldt zowel voor de deelnemers als voor de deelnemende bedrijven op de beursvloer. Dit event is hét moment om weer eens bij te praten met de vakgenoten uit verschillende organisaties en te kijken waar de Nederlandse leveranciers op het gebied van leertechnologie mee bezig zijn.
De beursvloer van het congres is erg Nederlands georiënteerd. Dit terwijl veel van de aanwezigen bij grote internationale organisaties werken. Vroeger waren opleidingen sterk regionaal georganiseerd en speelden ze in op de nationale cultuur. Tegenwoordig hebben de internationale organisaties hun opleidingsorganisatie steeds meer internationaal ingericht, met programma’s die in groeiende mate gebruik maken van virtualisatietechnieken en die door internationale opleidingssystemen ondersteund worden. De grote internationale spelers op dit gebied zijn niet aanwezig op de beursvloer. Met een keur aan aansprekende sprekers op het centrale podium en een groot aantal inspirerende onderwerpen in de breakout sessies is er op het congres voor iedereen wel een waardevol verhaal te vinden. Als aftrap van het congres geeft Theo Rinsma, general manager Microsoft Nederland een inspirerend betoog over de impact van het nieuwe werken. Erwin Blom, nieuw media specialist en voormalig hoofd nieuwe media VPRO heeft ook een aantrekkelijke presentatie. Theo Rinsma geeft aan wat het nieuwe werken inhoudt voor Microsoft Nederland. Dit gaat veel verder dan het thuiswerken. Met een bezettingsgraad van 24% wordt het kantoor een ontmoetingsplek, waarbij men elkaar juist op kantoor wil ontmoeten en inspireren. Deze contacten worden vastgehouden door het gebruik van sociale media. De rust en concentratie van het thuiswerken wordt gebruikt om ongestoord stukken uit te werken. Vroeger lag de verantwoordelijk voor de balans tussen werk en privé bij de werkgever. Tegenwoordig ligt deze verantwoordelijkheid bij de medewerker. Niet iedereen is hier klaar voor.
Erwin Blom gaat in op de nieuwe vaardigheden die het internet en de sociale media met zich meebrengen. Iedereen kan publiceren en het gaat om het stellen van de juiste vragen. Publiceren, valideren en communiceren zijn daarmee de sleutelvaardigheden van de medewerker. Samen weten we meer. Andere inspirerende onderwerpen zijn Learning Analytics, over het volgen van de digitale leeractiviteiten van lerenden en hoe storytelling een belangrijke bijdrage levert aan de opleidingsoplossingen bij IKEA. Hierbij wordt gebruik gemaakt van video om de cultuuraspecten te belichten. Opmerkelijk is hierbij dat de video’s op dvd toegestuurd worden in plaats van via een link. De gedachte hierachter is dat een toegestuurde dvd gezien wordt als iets extra’s en een mail met een link wordt gezien als spam. Het meest spetterende verhaal is de afsluiting van de eerste dag door Mark Lammers, de voormalig coach van het Nederlands Dames Hockeyteam. Aan een ademloze zaal vertelt hij dat de nadruk van opleidingen steeds meer verschuift van het IQ, via EQ naar een SQ, de Spirituele Quotiënt. Het is steeds belangrijker mensen te inspireren. Hierbij moet de nadruk liggen op de kwaliteiten van mensen in tegenstelling tot wat in het onderwijs veel gebeurt. Daar gaat veel extra aandacht naar de zwakke punten. Bij het benadrukken van de kwaliteiten kweekt men zelfvertrouwen. Ook dit e-learningcongres heeft weer genoeg inspiratie en contacten opgeleverd om mee te nemen naar de eigen organisatie.
De presentaties verzorgd tijdens het e-Learning Event kunt u bekijken op www.e-learningevent.nl
John May is Learning Strategy Consultant bij Capgemini Academy. Hier ondersteunt hij zowel Capgemini als haar klanten bij het ormgeven van leeroplossingen. Meer informatie: academy.capgemini.nl www.nl.capgemini.com/diensten/academy