INHOUD THEMA 'CREATIVITEIT' (september 2009)
- De coach als scheppend professional, Frank van der Mijn
- Creativiteit, Ad Maas
- Wees vindingrijk! interview Marieke Nijmanting
- Prinses Rozenhart, Anne-Kee Deelen
- Spelen moet! Siebelien Felix Marijke van der Heijden
PRAKTIJK
- Alternatief voor juridisch steekspel
- Ik werk dus ik besta, Femke Lakerveld
- Een leidinggevende moet dienstbaar zijn, interview Hay Freriks
- Laat je verrassen, Ingrid Appels
- Talking stick, Arjeh Mesquita
- Geen dromen maar daden
METHODIEKEN
- De onlogische weg van A naar Alles, interview Sjra Puts
- Metaprofiel Analyse, Jantina Prins
- Een krachtige leeromgeving, Gorry Cleven
- Meerdere ervaringskanalen gebruiken
- Zinvol mierenneuken! René Dagevos
- Voorwaarden voor een duurzame conflictoplossing, Friedrich Glasl
ACTUALITEITEN
- De Da Vinci Code voor het Creatieproces, interview Marinus Knoope
- Crisis en coaching, Jan Pompe
- T-maatjes
- Recensies
- Forum
Waarheid zit meer in het proces dan in het resultaat (The little book on Living, J. Krishnamurti)
Ruim vijf jaar geleden vatte uitgever Eric het plan op om een vakblad voor coaches uit te gaan geven. Met een enorme dosis enthousiasme, vertrouwen en doorzettingsvermogen heeft hij, met hulp van vele anderen, het Tijdschrift voor Coaching tot stand gebracht. Als ik Eric vraag wat er belangrijk is geweest bij het tot stand brengen van dit tijdschrift geeft hij een hele mooie toevoeging: “Als je iets wil creëren is het belangrijk om de kansen die je krijgt te zien en te grijpen.” Het resultaat is dat precies vijf jaar geleden het TvC voor de eerste keer op de deurmat viel. Het eerste lustrum is een feit!
Bij het verzamelen van de artikelen voor deze uitgave ontdekte ik een aantal interessante inzichten over creativiteit. Creatief zijn en creatieve methodieken gebruiken zijn twee verschillende dingen. Je hoeft niet kunstzinnig te zijn om creatieve technieken te gebruiken, aldus Marieke Nijmanting. Creatieve technieken kunnen heel succesvol zijn om via een zijdeurtje bij coachees binnen te komen om er zo erachter te komen wat hun wensen of drijfveren zijn. Dit werkt vaak goed bij mensen die niet zo talig zijn ingesteld of als je op diepere lagen komt waar taal tekort schiet. In enkele artikelen wordt ingegaan op wat creativiteit eigenlijk is. Kun je iets heel nieuws creëren? Hoe? Is het een combineren van bestaande concepten om zo tot iets nieuws te komen? Of is creëren juist stil en oordeelloos zijn en luisteren naar wat er opborrelt vanuit je bron? Tevens leest u in deze uitgave een unieke bijdrage van de creatie-expert Marinus Knoope, die een tipje van de sluier oplicht van zijn nieuwe boek. Hij borduurt voort op de Creatiespiraal en stelt dat bepaalde (zowel positieve als negatieve!) emoties horen bij een bepaalde fase in het creatieproces en hieraan juist een belangrijke bijdrage kunnen leveren!
Creativiteit staat tegenwoordig hoog in het vaandel en lijkt haast een ‘must’. Daarom wil ik tot slot wijzen op een prachtige, oude Hindoeïstische wijsheid die ons redactielid Frank van der Mijn beschrijft in het visiestuk. Volgens deze wijsheid bestaan er drie krachten bij een creatieproces die voortdurend met elkaar in wisselwerking staan en die even belangrijk zijn: creëren, behouden en vernietigen. Het ene kan niet ontstaan of vergaan zonder het andere. Aan scheppen gaat vernietigen vooraf en behoud is even belangrijk als verwoesten. Een hele opluchting voor de minder kunstzinnigen onder ons!
Janet Rienties, hoofdredacteur