INHOUD
- TA-nieuws
- Interview: met Matthias Sell: TA en kunst, Marielle Frumau & Tin Vanderhoeven
- Thema: Maskers en TA, Angelien de Bruijn
- Thema: Taal zonder woorden, Elayne Lussenburg
- Interview: met Katina Kalpakidou: Al schilderend traumatische ervaringen helent, Antoinette van Reekum &
Annick Vanhove
- Thema: Je bent wat je zingt, Martin Spee
- CTA-casestudy: Je identiteit creëren in een multiculturele samenleving, Marleen Dehondt
- Estafette interview: Maak kennis met: Sonja Rosseau-De Raeymaekers, Tin Vanderhoeven
TA, DAAR ZIT MUZIEK IN
Spreid je vleugels en vlieg ver weg (Queen, 1977). Ik had maar een lied nodig om het avontuur tegemoet te gaan. Daarna volgden nog veel meer avonturen. Hoe is dat met u? Welk lied, toneelstuk, boek of schilderij heeft u geïnspireerd op uw levenspad?
De titel van dit nummer heeft ons op twee manieren geïnspireerd. In figuurlijke zin door er de betekenis aan te geven dat ‘TA veelbelovend is’. We werken ermee en zien hoe TA werkt, raakt en verandert. En in letterlijke zin omarmt TA de kunsten. Ons heeft de titel geïnspireerd om auteurs te vinden die de kunsten inzetten in hun professionele werk. Zij schrijven hierover in dit nummer.
Matthias Sell is gelouterd, gepokt en gemazeld in de kunsten. Op allerlei mogelijke manieren integreert hij de kunsten in zijn werk. TA magazine interviewde hem.
Angelien de Bruijn werkt met maskers als spiegel van het onbewuste. Het masker biedt protectie, permissie en ruimte voor potentie.
Elayne Lussenburg schrijft over het inzetten van muziek in de TA-therapeutische setting. Over wat muziek kan betekenen, waarom juist muziek zo geschikt is om in te zetten, en hoe muziek kan worden ingezet.
Katina Kalpakidou werkt met trauma’s en legt uit hoe zij met de oplossingsgerichte schildertherapie LOM® trauma behandelt.
Martin Spee speelt met ons: de muziek die wij ‘mooi’ vinden, bevestigt ons script. Het is maar dat u het weet.
Marleen Dehondt sluit af met culturele identiteiten en bewustwording van het leven in twee werelden. Hoe het creëren van identiteit vorm krijgt in een multiculturele samenleving.
Tot slot spreken we Sonja Rousseau over werk en leven in het estafette-interview over wat TA voor haar betekent.
En dan Berne zelf: hij speelde het beroemdhedenspel en liep tegen de lamp. In een artikel uit 1966 uit de New York Times werd zijn ontmoeting met Frank Sinatra beschreven. In datzelfde interview over het succes van zijn boek Games People Play stuitte ik op de volgende zin: “Life is really very simple. But if people have to face that fact they get very upset.” Dat is vrij vertaald de kunst van het leven, leven met kunst en de levenskunstenaar. U vindt het allemaal in dit magazine. “I did it my way.“