Lezen, schrijven en rekenen zijn essentiële vaardigheden om mee te kunnen doen op school en in de samenleving. Onder Nederlandse leerlingen neemt het niveau van deze basisvaardigheden al jaren af. Zo meldde de Inspectie van het Onderwijs (2022) dat onvoldoende leerlingen nog het streefniveau 2F/1S bereiken. Naar aanleiding van deze dalende trend pleitte de Onderwijsraad (2022) voor een duurzame verbetering van de basisvaardigheden van Nederlandse leerlingen. De coronapandemie heeft het al dalende niveau geen goed gedaan. Het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO), een initiatief van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek, heeft onderzoek gedaan naar de leergroeivertragingen die door de coronapandemie zijn ontstaan bij basisschoolleerlingen in Nederland voor begrijpend lezen, spelling en rekenen-wiskunde (www.nationaalcohortonderzoek.nl.). In dit artikel worden de resultaten van dit onderzoek samengevat en bespreken we welk type basisschoolleerlingen na 2,5 jaar de meeste leergroeivertraging hebben.