Evalueren in het basisonderwijs is een veelbesproken thema, waarbinnen Assessment for Learning (AfL) – evalueren om te leren – steeds meer aandacht krijgt. AfL is het proces waarbij leraren en leerlingen informatie verzamelen en interpreteren om te bepalen waar de leerlingen staan in hun leerproces, waar ze naartoe gaan en hoe ze dat het beste kunnen doen. Black en Wiliam (2009) noemen dit de drie kernprocessen van AfL. AfL heeft een positief effect op de motivatie en de ontwikkeling van de metacognitie. Metacognitieve kennis is van belang is voor de zelfregulering van het leerproces. Door het toepassen van AfL worden leerlingen uitgedaagd een actieve rol in hun eigen evaluatieproces te nemen (Birenbaum, Kimron & Shilton, 2011). Leraren beschikken over verschillende strategieën om AfL toe te passen, namelijk feedback geven, peer feedback stimuleren en self-assessment stimuleren door leerlingen uitdagende vragen te stellen over hun eigen leerproces. AfL krijgt vooral vorm in gesprekken met en tussen leerlingen over hun werk en in het reflecteren van leerlingen op hun eigen leren.