Programmatisch toetsen is een onderwijs- en toetsconcept waarbij vanuit een holistische blik gekeken wordt naar de gehele ontwikkeling van een student (Van Schilt-Mol & Baartman, 2023). Informatie uit toetsen, die binnen het concept aangeduid worden als datapunten, wordt gebruikt om het leerproces van de student te stimuleren en om beslissingen te kunnen nemen over de student (Van der Vleuten et al., 2012). Belangrijk is dat programmatisch toetsen nadrukkelijk een concept is. Dat betekent concreet dat opleidingen zelf ontwerpkeuzes moeten maken om het concept zo vorm te geven dat het passend is voor de eigen specifieke onderwijspraktijk (Baartman et al., 2020). Een van de ontwerpkeuzes richt zich op de rol van een assessmentgesprek bij het nemen van zwaarwegende beslissingen (bijvoorbeeld het toekennen van studiepunten) over studenten. In dit artikel bespreken we aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden deze ontwerpkeuze. Daarbij worden argumenten voor het wel of niet implementeren van een assessmentgesprek als onderdeel van een beslisprocedure belicht. Hiermee beogen we opleidingen die onderwijs aan het ontwerpen zijn volgens de principes van programmatisch toetsen handvatten te bieden om een weloverwogen keuze te maken.