Steeds meer opleidingen laten zich inspireren door het concept programmatisch toetsen, waarbij een veelheid aan informatie leidt tot een beslissing. Het doel van dit concept is om toetsinformatie te gebruiken om zowel de betrouwbaarheid van beslissingen over studenten te optimaliseren, als om het leerproces van studenten te stimuleren (Van der Vleuten et al., 2012). Dit toetsconcept biedt een continu inzicht in de voortgang van studenten. Hierbij worden informatierijke beoordelingen gebruikt om een zorgvuldige beslissing te nemen over (het leren van) studenten. Echter, het beoordelen van kennis bij programmatisch toetsen is voor veel opleidingen een punt van zorg. Op welke manieren kan kennis een rol en plaats krijgen binnen het concept van programmatisch toetsen? Hoe kan het beoordelen van kennis beter geïntegreerd worden in het onderwijs, of zou het beoordelen van kennis losgetrokken moeten worden van het concept van programmatisch toetsen? Dit artikel biedt waardevolle inzichten en aanbevelingen ter verbetering van de rol van kennis bij programmatisch toetsen.