De vele gezichten van assessment op www.expand.nl Binnen de sociale wetenschappen is het beoordelen van personen een centraal thema. Het onderwijs gaat na of de leerling/student aan de eisen van de opleiding voldoet, in de beroepspraktijk wordt nagegaan of een potentiële medewerker aan de eisen van de functie voldoet. De website www.expand.nl sluit aan bij het laatstgenoemde. De website www.expand.nl bevat vele opties die overzichtelijk zijn weergegeven in rubrieken. Eén van de rubrieken heeft betrekking op assessment. Dit deel biedt niet alleen relevante informatie voor de HRM-professional, maar is naar mijn mening voor alle personen die zich bezighouden met selecteren, beoordelen en examineren interessant om te lezen. Een diversiteit aan onderwerpen is ondergebracht in weblogs, de ‘blogs’, waar regelmatig in chronologische volgorde nieuwe bijdragen verschijnen. Er wordt bijvoorbeeld een blog gewijd aan een boek dat is uitgekomen ter ere van een Nederlandse organisatie op het gebied van de testpsychologie, die dit jaar zijn tachtigjarig bestaan viert. In andere blogs wordt ingegaan op de meer dagelijkse problemen waarmee een HRM-professional te kampen heeft: welke competenties zijn te meten in een selectieprocedure en in welke mate zijn de aanwezige competenties binnen een selectieprocedure te meten? Het valt op dat er veel ontwikkelingen zijn geweest op het gebied van de testpsychologie en dat het vakgebied volop in ontwikkeling is. Ten slotte gaan enkeleandere blogs in op ‘historische’ testpsychologen. Hun toenmalige theorieën worden in de context van de hedendaagse maatschappij en de ‘moderne’ uitgangspunten nog eens aangehaald. In verschillende blogs wordt verwezen naar literatuur (boeken, tijdschriften), maar ook naar websites die interessant zijn om te bezoeken in het kader van het besproken thema. Tevens heeft de lezer de mogelijkheid om via de aangeboden links in de diverse blogs direct naar het betreffende onderwerp te surfen. De blogs zijn niet allemaal zakelijk van karakter. De auteur (blogger) behandelt aan de hand van persoonlijke voorbeelden en sprekende anekdotes de theoretische uitgangspunten van assessment en geeft zo nu en dan zijn eigen beleving en ervaringen weer. Bij deze website krijgt de lezer de kans te reageren op het blog van de auteur. De reacties zijn net zo interessant, divers en uiteenlopend als de blogs die op de website te vinden zijn. Naar mijn mening lokken de reacties op de blogs in enkele gevallen meer reactie uit dan het blog zelf. Sommige reacties zijn gedegen en weloverwogen, terwijl andere reacties ronduit flauw te noemen zijn. Niet alleen uit de blogs, maar ook uit de reacties blijkt dat het vakgebied dynamisch is.Binnen de onderwijskunde is het een uitgangspunt dat bepaalde(leer)stof beter wordt opgenomen en beklijft op het moment dat de stof gaat ‘leven’: als de docent of de auteur bijvoorbeeld eenpersoonlijk tintje geeft aan de stof. Dat is naar mijn mening op deze website zeker van toepassing. Mw. drs. I.J.W. van de Veerdonk is onderwijskundige. Zij is werkzaam als toetskundige bij Bureau Examinering van de Politieacademie.