Na vier verhalen van jonge schoolleiders over hun stap naar het schoolleiderschap, sluiten we met dit verhaal het daarop volgende drieluik af waarin jonge schoolleiders vertellen over de manier waarop ze leiding geven aan kleine of grote veranderingen in de school. In deze laatste bijdrage komt Lenneke Welschen, 42 jaar en sinds augustus 2015 directeur van de Amersfoortse Montessori basisschool De Kosmos, aan het woord. Na haar opleiding journalistiek en politicologie, is Lenneke, na een korte tijd bij een communicatiebureau gewerkt te hebben, als zij-instromer aan het werk gegaan in het basisonderwijs en heeft ze daarnaast de PABO-opleiding gevolgd: “Op mijn zeventiende was ik hier ook al begonnen, maar ik vond het toen vreselijk en ben dan ook snel iets anders gaan doen.” Inmiddels werkt zij veertien jaar in het basisonderwijs, eerst als leerkracht, daarna ruim twee jaar als adjunct-directeur, en nu dus als directeur. De Kosmos heeft 343 leerlingen, 26 medewerkers en maakt deel uit van Meerkring, stichting voor openbaar onderwijs in Amersfoort (www.dekosmos.nl).