Na het afronden van mijn opleiding stort ik me op het opstarten van mijn eigen bedrijf in coaching. Vanuit mijn omgeving krijg ik stimulerende opmerkingen als: “Zou je dat nou wel doen in deze moeilijke tijd, een bedrijf beginnen in coaching?” en: “Bedrijven investeren op dit moment écht niet in coaches.” “Dat is echt heel dom,” geef ik terug, “want ik weet wat de meerwaarde van coachen voor het bedrijf kan zijn. Werknemers gaan namelijk veel efficiënter werken.”
Koppig als ik ben begeef ik mij op de startersdag van de Kamer van Koophandel. De Efteling op een zaterdag is er niets bij. Via de verschillende parkeerplaatsen met de bordjes ‘VOL’ word ik naar het laatste plekje verwezen. Hoezo, economische crisis, denk ik nog. Ballonnen bij de ingang moeten mijn enthousiasme stimuleren. Overal staan standjes en er is een prikbord waar je als beginnend ondernemer je diensten kunt aanbieden. Tot mijn grote verbazing zie ik meteen drie aanstaande concurrenten prominent in beeld hangen. Ik realiseer mij dat dit nog een zware klus gaat worden.
Gelukkig zijn de workshops heel waardevol. Van ‘Hoe krijg ik klanten’ tot ‘Succesvol van start’. Deze laatste workshop wordt gegeven door een meneer van de KvK zelf. Als laatste somt hij drie punten op die je zeker moet doen om succesvol te starten. Op punt drie staat: “Zoek een (mental) coach!” Enthousiast sta ik op en roep in de volle zaal: “Hier zit er één!” Met een rood hoofd ga ik weer zitten en vraag me af of dit wel de manier is om te netwerken. Maar goed, je moet ergens beginnen!
Na vier workshops is de rode draad duidelijk; het zijn er eigenlijk twee. De eerste is dat netwerken geven en krijgen is, in plaats van geven en nemen. Dat geven doe je door veel en vaak oprechte belangstelling te tonen in je potentiële opdrachtgever. Het krijgen van opdrachten is in feite gebaseerd op gunnen. Ben jij een voor de klant aardig iemand, dan gunt de klant jou die opdracht, maar alleen als jij ook echt in hem geïnteresseerd bent. Dat geven kun je bijvoorbeeld doen door een korte gratis proefsessie aan te bieden, waarin je mensen kennis laat maken met het begrip coaching. Verwacht niet dat dit zich meteen zal uitbetalen in harde valuta, want gunnen kost tijd.
De tweede rode draad duidt op netwerken via internet; dit gaat een belangrijke plaats innemen en dat moet je vooral niet onderschatten. Op naar de digitale snelweg en inschrijven bij Linkedin, Facebook, Hallo en gaan Twitteren! Toch voelt het opstarten van een coachingsbedrijf hetzelfde als het moment waarop je net verhuisd bent en je kamer vol staat met allemaal ingepakte dozen. Mijn huiskamer staat op dit moment bomvol dozen waarop te lezen valt: ondernemingsplan schrijven, geschikte locatie zoeken of verbouwen, website ontwerpen, marktonderzoek starten, goede bedrijfnaam verzinnen, aanmelden bij internet netwerken, enzovoort. Aan mij de schone taak om die dozen één voor één uit te gaan pakken!
Mechtild Paauwe is eigenaar van ‘GA VERDER NAAR START!’, bureau voor coaching, trainingen en bedrijfsworkshops. Gedrevenheid, doelgerichtheid, klantgerichtheid en creativiteit staan bij haar centraal.