INHOUD EXAMENS 2004-02 maart 2004
- Wordt het examen een ‘flexamen’?
Hans Kuhlemeier, Peter Hermans, Ed Kremers
- Examens voorspellen niets Dat kunnen ze niet!
Henk van Berkel
- Uit de praktijk - Schadevergoeding en renteproblematiek
P.C. van Schelven en Annie H.H.M. Kempers-Warmerdam
- Gastcolumn - Examenvee bestaat nog, maar voor hoe lang?
Harry Molkenboer
- Cijfergeven over de grens
Bert Meuffels
- Wat is…validiteit?
Harry Molkenboer
- Samen met kandidaat werken aan betere examens
Sebastiaan Steenman
- Een kwestie van faalangst?
Jan Ruigrok
- Column - Onderwijsvernieuwing en examens
Ton Luijten
- Een kwaliteitscentrum in de startblokken. In gesprek met C. Datema directeur van het KCE
Ton Luijten en Henk van Berkel
- Literatuur
- Agenda
- Boekbespreking
- Verenigingsnieuws
REDACTIONEEL
Henk van Berkel en Ton Luijten
De vele positieve reacties die wij mochten ontvangen op het eerste nummer van dit tijdschrift hebben ons gesterkt in onze mening dat wij met EXAMENS voorzien in de behoefte aan een forum voor organisaties en personen die op enigerlei wijze betrokken zijn bij toetsing en examens. Het examenterrein is een gevarieerd landschap dat de moeite waard is door middel van artikelen, interviews, columns en beeldmateriaal in kaart te brengen. Nederland is een examenland bij uitstek. In een democratische samenleving is informatie-uitwisseling van het grootste belang, ook waar het gaat om zaken die samenhangen met examens. Wie praat over examens denkt onmiddellijk aan geheimhouding. Dat ligt ook voor de hand waar het de inhoud van de examens betreft. Echter, dikwijls zijn ook de procedures rond afname en beoordeling met de nodige geheimzinnigheid omkleed. De redactie vindt dat geen goede zaak. Wij hopen met dit tijdschrift juist de transparantie van examens en toetsing te vergroten.
De redactie streeft ernaar in elke aflevering een specifiek facet van het toetsen en examineren te belichten. Was de inhoud van het eerste nummer gewijd aan ontwikkelingen op het gebied van examinering met behulp van de computer, in dit tweede nummer besteden we aandacht aan het onderwerp flexibilisering. In de toekomst zullen we steeds meer te maken krijgen met ‘flexamens’, zoals deze examens ook wel genoemd worden. Flexibilisering is een begrip dat niet uitsluitend betrekking heeft op de spreiding van het aantal afnamemomenten maar evenzeer op de inhoud van de examens. Met name de opleidingsinstituten in de particuliere sector etaleren zich in hun folders en brochures met slogans als: ‘flexibel studeren op het allerhoogste niveau’ en ‘alle vrijheid om je studietijd zelf in te delen’, of: ‘je volgt bij ons een opleiding op maat’. Maar ook in het reguliere (voortgezet) onderwijs is een sterke ontwikkeling ingezet naar meer individuele leerwegen.
Al deze ontwikkelingen vragen om examenprocedures die daarbij aansluiten, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de inhoud of van de afnameprocedures. Het is ons doel over die ontwikkelingen te rapporteren. Maar daarnaast zult u in deze aflevering ook bijdragen vinden over kwaliteitseisen die we aan examens moeten stellen, over klachten en rechten van kandidaten en over de verschillende cijferschalen die in de verschillende landen bestaan en hun betekenis.
Namens de redactie,
Henk van Berkel Ton Luijten