INHOUD EXAMENS 2007-02 juni 2007
- Pleidooi voor verantwoorde examenprocedures
Onderwijskwaliteit en toetsing
Han Starren
- Staatssecretaris grijpt in
Examensituatie in het MBO
Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart
- Uit de praktijk. De competente diender
Wouter Schoonman
- Stichting Vamex aangewezen voor examinering
Examinering klein vaarbewijs en wijze van toezicht
Arie Kwak en Annie Kempers
- Gastcolumn:Conventies en vernieuwing
Jan Wagemakers
- Kwaliteitsimpuls voor praktijkbeoordelingen
IBC als ontwerpmethode
Bert Kok en Anneke Bax
- Branding van examens: kans of drama?
Interview met Marc van Eck over het imago van examens
Jeanet van de Bunte en Henk van Berkel
- Terecht of niet? De rechter grijpt in
Henk van Berkel
- Examinering binnen het politieonderwijs
De commissie van beroep
Harm Hooghiemstra
- Examens op de computer: vragen en antwoorden
Een verslag van de CBT conferentie 2007
Michiel Hoogers
- Gezien en gelezen
- Wie zijn wij?
- Agenda
- Verenigingsnieuws
Gratis advies.
De centrale examens in het voortgezet onderwijs zijn weer achter rug. Dit jaar voor het eerst afgenomen onder de eindverantwoordelijkheid van Ronald Plasterk, Minister van Onderwijs. Hij kreeg bij zijn aantreden in het Parool van 22 februari jl. een ‘gratis onderwijsadvies’ van partijgenoot Bart Tromp, socioloog, columnist en buitengewoon hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. Na enkele open deuren over kwaliteitsverlies in het onderwijs en ontbrekende expertise in de adviesgroep van Mark Rutte, besteedde hij enkele regels aan het fenomeen examens:
De logische stap die dan volgt, is ervoor te zorgen dat het centraal eindexamen, om te beginnen voor het vwo, weer over de hele linie wordt ingevoerd op basis van duidelijke criteria. Zodat het vwo-examen weer kan worden waarvoor het ooit was bedoeld: als toelatingsexamen voor de universiteit.
Ik heb dit citaat enkele maanden laten liggen om het in examentijd in dit nummer vanwege de actualiteit boven tafel te halen. Het citaat kenmerkt de wijze waarop er in de universitaire wereld nogal eens geschreven en, naar ik aanneem, ook gedacht wordt over examens in het voortgezet onderwijs.Een niet ingewijde zou uit de formulering van de eerste zin kunnen opmaken dat er in het voortgezet onderwijs helemaal geen centraal examen bestaat. Maar zo ver van de werkelijkheid zal professor Tromp toch niet losgezongen zijn, veronderstel ik. Laten we het erop houden dat hij hier pleit voor het opstellen van duidelijke criteria. Maar ook wat hij daarmee beoogt is mij onduidelijk. Er is namelijk geen enkel instrument dat zo opgehangen is aan criteria en bedolven onder richtlijnen als de centrale examens voortgezet onderwijs. Vervolgens adviseert hij de minister het vwo-examen de status te verlenen van een toelatingsexamen. Goed dat AD de Groot het niet meer hoeft te lezen. Het is een van de twee: of er is, zoals de situatie nu is, een centraal examen met omnivalentie: het diploma geeft recht op toelating tot het hoger onderwijs of er zijn op elke specifieke studierichting toegesneden toelatingsexamens. Een combinatie van beide functies in één examen is een onmogelijke spagaat. Maar nog meer kenmerkend voor commentaren vanuit het hoger onderwijs is dat ze altijd gaan over het vwo-examen. Van een PvdA-partij-ideoloog zou men mogen verwachten dat de problematiek in het vmbo hem na aan het hart zou gaan. Het ontwikkelen van criteria betreffende de verhouding tussen theorie- en praktijkexamens is bijvoorbeeld interessanter dan de vraag of er nu wel of geen toelatingsexamens voor universiteiten moeten komen. Mijn ‘gratis advies’ aan Bart Tromp en de zijnen zou zijn: zich iets meer te verdiepen in de examenwereld van het voortgezet onderwijs. In elk geval heeft Plasterk daar nu, zo mogelijk, vier jaar lang de tijd voor gekregen.