INHOUD EXAMENS 2008-02 april 2008
- Achtergronden en resultaten van het nieuwe rijexamen
Het nieuwe rijexamen: een interview bij he t CBR
Harry Molkenboer en Annemarie de Knecht-van Eekelen
- Authentiek toetsen
Het dichten van het gat tussen onderwijs en arbeidsmarkt
Judith Gulikers
- De financiële dienstverlener aan banden Deel 1: Herkomst, criteria en proces
Over het toezicht op exameninstellingen
Henk van Berkel
- Uit de praktijk
Vaststellen van toetsen nader bekeken
Inge Goedendorp
- Erkenning van buitenlandse diploma’s
Diplomawaardering door de Nuffic
Marjolein van der Heul
- Terecht of niet?
Kenmerken van een gedetailleerde uitslag
Henk van Berkel
- Meervoudige meerkeuzevragen tegen het licht gehouden
‘Een experiment met beeldschermtoetsing’ nader beschouwd
Irene Biemond en Jolanda Soeting; met een reactie van Silvester Draaijer
- Gastcolumn
Landelijke examinering in het mbo?
Niko Persoon
- Gezien en gelezen
Online toetsen
Desirée Joosten-ten Brinke
- Literatuur
- Agenda
- Wie zijn wij?
- Verenigingsnieuws
De mening van de lezer.
Henk van Berkel
Dit nummer van EXAMENS is alweer het tweede nummer van de vierde jaargang. De afgelopen jaargangen heeft het tijdschrift zich een vaste positie verworven in de examenwereld. Dat is in het bijzonder de verdienste van de auteurs die belangeloos de moeite namen hun kennis van en opvattingen over examens met anderen te delen. De redactie realiseert zich telkenmale hoezeer zij afhankelijk is van anderen bij het inhoud geven aan EXAMENS.
Maar een tijdschrift heeft ook lezers nodig. En lezers moeten tevreden zijn over de inhoud. Als redactie vang je wel eens geluiden op wanneer je een congres bezoekt. ‘Jullie zouden eens wat meer ….’ Dat is zinvolle informatie, maar ongestructureerd. Toch is iedere redactie natuurlijk nieuwsgierig naar de mening van de lezers. Daarom is aan het begin van dit jaar een enquête uitgezet bij onze abonnees met daarin vragen over de waardering van de inhoud en over mogelijke verbeterpunten. De respons op de enquête was vijftien procent. Hoewel de redactie vindt dat het niet hoog is, wist de uitgever ons te vertellen dat dit percentage gebruikelijk is, zelfs aan de hoge kant.
De enquête bevatte allereerst enkele vragen die inzicht geven in het profiel van de lezer. Van de lezers heeft 90% hoger onderwijs genoten. Meer dan 80% kent EXAMENS via de NVE en 55% van de lezers ontwikkelt examens of coördineert de ontwikkeling ervan, meestal in de private sector. Alle rubrieken krijgen een positief oordeel waarbij de rubrieken ‘Uit de praktijk’, ‘Terecht of niet’ en ‘Gezien en gelezen’ het hoogst worden gewaardeerd, een gemiddeld rapportcijfer van 7,5 of meer. Alles bij elkaar genomen verdient EXAMENS volgens de lezer een dikke 7,5.
Daarnaast werd de lezer gevraagd welke onderwerpen in welke mate werden gewaardeerd. Uit de antwoorden blijkt dat de lezer een brede interesse heeft, maar de onderwerpen ‘nieuwe ontwikkelingen’, ‘beoordelingsmethodieken’, ‘kwaliteit van examens’ en ‘toetstechnische aspecten’ spreken de lezer het meeste aan. Daarnaast spreken de lezers hun waardering uit voor de leesbaarheid van de artikelen (een 8) en voor de vormgeving, ook een 8.
De redactie werd wat stil toen ze de resultaten onder ogen kreeg. Is er dan niets meer te verbeteren? Dat kon toch niet waar zijn! Gelukkig waren er ook open vragen in de enquête opgenomen waarop de lezers vrijelijk hun mening konden geven op de vraag naar verbeterpunten. Er kwamen zinvolle adviezen uit: ‘meer verhalen uit de praktijk’ (‘Hoe doen anderen het?’), ‘vermeldt de e-mailadressen van de auteurs’ en ‘een levendiger lay-out’. Over het algemeen geldt dat de lezer zeer geïnteresseerd is in artikelen waarmee ze in de examenpraktijk uit de voeten kunnen. Dat is een terechte wens. Daar is het tijdschrift ook voor bedoeld.
De redactie dankt degenen die de moeite hebben genomen de enquête in te vullen. Er is gelukkig toch nog werk aan de winkel, voor de redactie, maar ook voor de lezers. Nadrukkelijk wil de redactie de lezers betrekken bij de inhoud van het blad. Eigen bijdragen of reacties op artikelen stellen we zeer op prijs.