INHOUD EXAMENS 2016-01
- Toets om te leren: taalvaardigheid op een hoger niveau
Gerdineke van Silfhout
- De Script Concordance Test als toetsmethode voor het onderwijskundig domein
Tom Adams
- De tool Bachelortoets
Jetske Strijbos en Aleidis Devillé
- Het beoordelen van de kwaliteit van rubrics
Johan van Strien en Desirée Joosten-ten Brinke
- Uit de praktijk – Samen hoger op in toetsing
Remco van der Lei
- In gesprek met examenfunctionarissen – Arie Dorsman, assessor
Ad de Jongh en Rena Punt
- Redactioneel
- Terecht of niet...?
- Gastcolumn
- Examencommissie
- Klopt het
- NVE
- Gezien en gelezen
- Literatuur en Agenda
Een nieuw jasje
Voor u ligt een nieuw nummer van Examens, het tijdschrift voor de toetspraktijk. Met trots presenteren we dit kersverse nummer in een nieuw jasje. Het formaat is kleiner, de uitvoering steviger. Ik ben erg benieuwd wat u ervan vindt. Bij toetsen en examens draagt een goede vormgeving bij aan de validiteit, betrouwbaarheid en transparantie van de toets. Allerlei praktijkvoorbeelden laten zien dat het niet eenvoudig is om een goede vormgeving te realiseren. Een goede vormgeving begint al met een degelijke structuur, zodat leerlingen en studenten niet eerst een toets moeten gaan ontleden en analyseren om te weten wat er van hen wordt verwacht. Het moet direct zichtbaar zijn hoeveel vragen de toets bevat, wat de opbouw is en op welke wijze de vragen beantwoord moeten worden. Deze structuur is ook zichtbaar in de lay-out van de vragen. Vragen worden zoveel mogelijk in zijn geheel op een pagina geplaatst en het is duidelijk welke contextinformatie, zoals tabellen of illustraties, bij welke vragen behoren. De eisen aan de vormgeving van een tijdschrift zijn anders dan die voor toetsen en examens. Gelukkig konden we bij het vernieuwen van Examens bouwen op de ervaring van onze uitgever.
Het nieuwe format biedt ook de mogelijkheid tot inhoudelijke vernieuwing. Ten eerste zal in elk nummer aandacht besteed worden aan meerdere, private en publieke, onderwijssectoren. De redactie zal daar zelf energie in steken om dat te realiseren, maar om ervoor te zorgen dat uw sector ook voldoende aan bod komt, zijn artikelen uit uw sector ook van harte welkom. Hiermee hopen we dat het tijdschrift informatief is voor alle lezers. Ook is er nadrukkelijker meer aandacht voor de balans tussen artikelen uit de praktijk en artikelen die gebaseerd zijn op wetenschappelijk of praktijkonderzoek. We gaan ook door met de interviews. Afgelopen jaar hebben we bedrijven in de spotlight gezet; dit jaar zullen dit individuen zijn die een specifieke rol of functie hebben in het toetsproces. Absoluut nieuw is de rubriek ‘Klopt het wel?’, waarin we verschillende misvattingen over toetsing aan de orde stellen. Bijvoorbeeld, met meerkeuzevragen kan je alleen maar reproductie toetsen of formatief toetsen is hetzelfde als het inzetten van oefentoetsen. U weet waarschijnlijk ook wel een aantal voorbeelden. In dit eerste nummer gaat het over twee fundamentele concepten, namelijk betrouwbaarheid en validiteit. Loopt u in uw toetspraktijk wel eens tegen misvattingen aan? Mail ze naar de redactie, dan kunnen we hier in ‘Klopt het wel?’ aandacht aan besteden.
Ik wens u veel leesplezier!