INHOUD EXAMENS 2019-03
- Digitaal toetsen van wiskunde in het HO,
Dirk Tempelaar
- Een hackathon voor toetsbekwaamheid binnen de HAN,
Frank Bovenkerk, Samantha Graus, Inge de Jager, Tamara van Schilt-Mol, Ernie Schouten en Angele Welie
- Geanonimiseerde peer-review: niveaubepaling en kwaliteitsborging bij EVC-Ervaringscertificaten,
Annie Kempers-Warmerdam
- Uit de praktijk – De examens voor vrijwillig molenaar,
Ad de Jongh
- In gesprek met examenfunctionarissen: Gertrud van Erp,
Ad de Jongh en Annie Kempers-Warmerdam
- Rubrieken
- Redactioneel
- Terecht of niet....?
- Gastcolumn
- NVE
- Gezien en gelezen
- Literatuur en Agenda
REDACTIONEEL
Deze zomer las ik in de krant een ingezonden brief van een vader (leerkracht in het basisonderwijs)
die de toetsen die zijn dochter als toelating voor de Pabo moest maken onzinnig vond. Het
ging om de toetsen aardrijkskunde en natuur & techniek. Zoals haar vader aangaf was het ‘niet
voor niks dat ze eerder op de havo deze vakken had laten vallen’ en als ze eenmaal lerares was
kon ze die kennis ook wel opzoeken in de lesmethode. Ze wilde gewoon lerares worden. Het
maken van deze toetsen zou haar motivatie dusdanig beïnvloeden dat ze haar ‘droom’ misschien
wel aan de kant zou zetten en een andere opleiding zou kiezen. We kunnen toetsen natuurlijk
overal de schuld van geven, maar hoe erg is het om af en toe aan te tonen dat je beschikt over
(basis)kennis?
In dit nummer van Examens weer een aantal interessante artikelen om de kennis over toetsing
te verhogen. Dirk Tempelaar bespreekt in zijn artikel de stand van zaken ten aanzien van digitaal
toetsen van wiskunde in het hoger onderwijs. Welke bewerkingen zijn al heel goed digitaal uit te
voeren door zowel de ontwikkelaars van digitale toetsen als door studenten bij het aantonen van
hun wiskundige kennis bij een digitale toets? En waar zitten de ontwikkelpunten? De ontwikkeling
van toetsbekwaamheid bij docenten kan op veel manieren worden vormgegeven. Bij de
Hogeschool Arnhem en Nijmegen zijn ze heel enthousiast over de Hackathon. Lees het artikel
van Samantha Graus, Frank Bovenkerk en collega’s over deze vorm van professionaliseren. In het
derde artikel staat in het kader van het erkennen van competenties (EVC) een geanonimiseerde
peer-review methode centraal. Annie Kempers-Warmerdam beschrijft deze werkwijze en geeft
aan wat hier de voor- en nadelen van zijn.
Uiteraard zijn ook de vaste rubrieken aanwezig: de column van Tamara van Schilt-Mol, het
interview met een betrokkene in het toetslandschap is dit keer met Gertrud van Erp. Gertrud is
voorzitter van de EVC-adviesraad. In Uit de praktijk leest u hoe de examens voor een vrijwillig
molenaar eruit zien en net als voorgaande jaren heeft Ad de Jongh voor de zomer weer de kranten
gevolgd over de ins en outs van de eindexamens van 2019. Ton Lamers is in de AVG gedoken
en geeft ons inzicht in wat de AVG betekent voor het recht op inzage. Met deze artikelen hopen
we een bijdrage te kunnen leveren aan uw kennis over toetsen.
Veel leesplezier!