Van harte welkom bij het nieuwe nummer van Examens, tijdschrift voor de toetspraktijk. Inmiddels zijn alle onderwijsinstellingen weer volop draaiende. Docenten, studenten, leerlingen, en alle betrokkenen in de onderwijspraktijk hebben hun ritme weer gevonden. Nieuwere en oudere routines worden ingezet en de
lessen van afgelopen periode worden volop in de praktijk gebracht. Er wordt voortdurend nieuwe kennis en inzichten ontwikkeld. Zeker ook op het gebied van toetsen en beoordelen. We informeren u hier graag over, dus ook nu ligt er weer een mooie uitgave van Examens voor u klaar.
In het kader van een leven lang leren hebben onze redactieleden met Isabel Coenen gesproken. Zij is vertegenwoordiger van de FNV in de EVC-Adviesraad en betrokken bij het ontwikkelen van beleid over ‘Een leven lang ontwikkelen’. Een interessant gesprek!
Ook hebben we verschillende artikelen vanuit de perspectieven primair onderwijs, voortgezet onderwijs en hoger onderwijs voor u. Zo biedt Karen Heij haar perspectief op de eindtoets basisonderwijs, en de gevolgen van een gebrek aan consensus over validiteit. Uriël Schuurs beschrijft het belang en de uitdagingen van het toetsen van schrijfvaardigheid en biedt hierbij een aanpak. Henk van Berkel gaat in op (herhaalde) toetsing en de effecten ervan op leerprocessen. Maar ook aangepaste toetsvormen worden besproken. In het artikel van Suzanne Agterberg en Jackelien ter Burg wordt ingegaan op hoe mensen met een vorm van autisme informatie verwerken, en wat dit vervolgens betekent voor constructie en afname bij toetsing.
Zoals u van ons gewend bent, hebben we wederom een interessante casus in Terecht of niet. In dit geval
wordt het schooladvies onder de loep genomen, en de mate van invloed van ouders dan wel leerkracht hierop. In Gezien of Gelezen bespreekt Karin Gerritsen-van Leeuwenkamp de intrigerende Netflix documentaire
Operation Varisity Blues, waarin examenfraude vanuit verschillende perspectieven wordt belicht. Cor Sluijter, onze gast-columnist, neemt een prikkelend standpunt in op de mogelijkheden van remote proctoring.
Dank aan alle auteurs en redactieleden voor jullie interessante bijdragen en inspanningen.
Want er ligt wederom een interessante, en bovenal gevarieerde uitgave, waar u als lezer hopelijk veel plezier aan beleeft. Mocht u zelf interessante thema’s aan willen dragen, of heeft u bijdragen voor Examens, dan horen we dat natuurlijk graag! Voor nu, mede namens alle auteurs en redactieleden, heel veel leesplezier!
Kelly Beekman
INHOUD
- Het toetsen van schrijfvaardigheid, Uriël Schuurs
- Veelvuldig toetsen stimuleert het geheugen, Henk van Berkel
- Toetsen bij autisme, Suzanne Agterberg en Jackelien ter Burg
- Interview met Isabel Coenen, Bernadette Kruijver en Harry Molkenboer
- De eindtoets basisonderwijs - Over de gevolgen van een gebrek aan consensus over validiteit, Karen Heij
Rubrieken
Redactioneel
Terecht of niet....?
Gastcolumn
NVE
Gezien en gelezen
Literatuur en Agenda