Welkom bij deze nieuwe editie van Examens, tijdschrift voor de toetspraktijk! We hebben wederom een boeiende mix van artikelen voor u samengesteld, die u zullen inspireren en informeren in uw toetspraktijk. Deze uitgave is de laatste van jaargang 2024. Een jaar wat wederom voorbij is gevlogen. We sluiten hiermee de interviewreeks Kopstukken uit de Nederlandse toetspraktijk af. In dit laatste interview spreken Harry Molkenboer en Jan Jacobs met Desirée Joosten-ten Brinke. Vlak na haar oratie bij Universiteit Maastricht (8 november jl.) deelt ze via dit interview haar visie op toetsing, en haar ervaring en inzichten voor het realiseren van toetskwaliteit. Met dit laatste Kopstuk kunnen we terugkijken op een prachtige reeks. We vervolgen de interviewreeks in een nieuwe vorm, waarin we jonge onderzoekers in de schijnwerpers zetten, en hen laten vertellen over hun actuele bevindingen of specialisatie. We kijken ernaar uit!
Daarnaast zijn er verschillende artikelen te lezen. We openen met een artikel van Cor Sluijter en Gerard Straetmans, getiteld Wat betekent die toetsscore? Hierin bespreken zij de valkuilen en nuances bij het interpreteren van toetsscores. Dit artikel biedt een verhelderend overzicht van de methoden die in Nederland worden gebruikt om prestaties op kennistoetsen te interpreteren, en legt uit waarom sommige populaire methoden de toets der kritiek niet altijd doorstaan. In het artikel Ontwerpen van een samenhangend plan voor formatief handelen gaat Janneke van der Steen dieper in op het proces van formatief handelen en hoe docenten dit planmatig kunnen aanpakken. Ze presenteert ontwerpstappen die docenten helpen bij het effectief inzetten van formatieve evaluaties, met als doel om beter geïnformeerde beslissingen te nemen in het onderwijs. In Uit de praktijk staat deze keer een bijdrage van Peter Goedendorp. Hij gaat in op de onboarding en toetsing van vakbekwaamheden in de petrochemische industrie. Zijn artikel beschrijft hoe de screening en vastlegging van vaardigheden van buitenlandse medewerkers tijdens grootschalig onderhoud essentieel is om de veiligheid en efficiëntie te waarborgen.
De column van deze editie, geschreven door Wessel Peeters, reflecteert op de noodzaak van een goed fundament voor onderwijsinnovaties. Hij benadrukt hoe belangrijk het is om niet simpelweg kant-en-klare oplossingen over te nemen, maar juist de tijd te nemen voor doordachte, collectieve keuzes. In de rubriek Terecht of Niet? analyseert Ton Lamers een zaak over tentamenfraude waarin het gebruik van beschreven tabjes in een reader leidde tot een juridisch geschil. Hij werpt een interessante blik op het onderscheid tussen fraude en onregelmatigheden in het examenreglement. Tot slot bespreekt Jan Jacobs in Gezien en Gelezen het congres van de Master Toetsdeskundige bij Fontys Hogeschool. Hij geeft een overzicht van de presentaties en deelt de hoogtepunten van deze inspirerende bijeenkomst over toetsing en onderwijs.
Deze editie biedt wederom interessante kennis en inzichten, van praktijkervaringen tot theoretische reflecties, die u hopelijk zullen inspireren in uw toetspraktijk. Wij danken alle auteurs en redacteurs voor hun bijdragen en wensen u veel leesplezier. Heeft u zelf ideeën of bijdragen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen via www.e-xamens.nl.
Veel leesplezier!
Kelly Beekman
hoofdredacteur
INHOUD
- Wat betekent die toetsscore? Over voetangels en klemmen bij het geven van betekenis aan toetsscores, Cor Sluijter en Gerard Straetmans
- Ontwerpen van een samenhangend plan voor formatief handelen, Janneke van der Steen, Tamara van Schilt - Mol, Cees van der Vleuten & Desirée Joosten - ten Brinke
- Kopstukken uit de Nederlandse toetswereld, Prof. dr. Desirée Joosten - ten Brinke, Harry Molkenboer & Jan Jacobs
- Uit de praktijk, Vastleggen ontwikkelde vakbekwaamheden van medewerkers in de petrochemie, Peter Goedendorp
Rubrieken
Redactioneel
Terecht of niet?
Gastcolomn
NVE-pagina
Gezien en gelezen
Literatuur en Agenda