Feit of fictie?
Op 20 januari zat ik aan de buis gekluisterd om de inauguratie te zien van Joe Biden als nieuwe president van de Verenigde Staten. Ik denk dat ik met eigen ogen wilde zien dat het gebeurde. Dat het echt was en niet de zoveelste hoax en fake news. En ja het is gelukt, Biden is de nieuwe president. Ik heb het met eigen ogen gezien. De krant staat er vol mee, dus ik denk dat het feitelijk gebeurd is ;-)
De nieuwe president heeft een zware taak. Zijn voorganger was er veel aan gelegen om het denken van de Amerikanen aan het wankelen te krijgen door zijn
voortdurende roep om alles wat hem niet beviel nepnieuws te noemen. Niet op feiten gebaseerd en dus niet waar. Corona? Nee dat was er niet. De verkiezingen
verloren: nee ook dat klopte niet. En zo kunnen we wel even doorgaan. De New York Times heeft de moeite genomen om alle als nepnieuws bestempelde feiten op een rij te zetten en dat is een hele lange lijst van opmerkingen van de vorige president op Twitter. Als iemand zo lang blijft roepen dat iets niet waar is, ga je er op een zeker ogenblik ook in geloven. En dat miljoenen mensen dat deden, konden we begin januari zien bij de bestorming van het Capitool.
Ook in ons vakgebied is er sprake van nepnieuws. Van modellen die feitelijk niet meer juist zijn of van resultaten die toch net niet behaald zijn. Het was een goede training, want dat zeiden de deelnemers. Die soms zelfs gestuurd werden. Leren en ontwikkelen heeft, net als de Amerikaanse president, echte, betrouwbare feiten nodig om haar belang te laten zien aan organisaties. In deze tijd van online werken, doen bedrijven en mensen die goed kunnen schakelen naar de nieuwe realiteit het beter dan mensen die elke morgen opstaan en hopen dat het dan weer als vanouds was. Dus leren en ontwikkelen is van belang, maar dan wel bij een ‘betrouwbare partner’. In ons werk is vertrouwen een belangrijk feit om aan te werken. Of evidence based-praktijken laten zien. Goed meten hoort daarbij, zodat je ook echt kunt zeggen dat het ertoe deed wat je hebt gedaan. En dat je het kunt aantonen. En om er maar wat actuele feiten aan toe te voegen: laten we eens kijken naar het nieuwe online leren… Als er één ding is dat meegevallen is in 2020-2021 is het wel online leren. We willen nog wel terug naar normaal, maar zoals onderzoek (echte feiten) van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO, 2020) aantoont, heeft de nieuwe blended vorm echt zijn voordelen. We moeten dus vooral niet blijven hangen in de discussie online versus offline en vooral beide doen.
Dit eerste nummer van 2021 gaat echt over feiten. Over meten, over ertoe doen. En dat is en blijft een mooi streven. De bloemlezing in dit nummer is actuelerer dan ooit en een beter begin van 2021 hadden we ons niet kunnen wensen! Veel leesplezier!
Ria van Dinteren
hoofdredactie, hoofdredacteur@tvoo.nl
Hier kun je het rapport van het NRO terugvinden: https://www.nro.nl/sites/nro/files/migrate/Blended-Learning.pdf. En hier de uitspraken van Trump: https://www.nytimes.com/interactive/2021/01/19/upshot/trump-complete-insult-list.html.
INHOUD
Praktijk
Data en feiten, Wouter Willemsen & Robert Dollevoet & Iris Koolen
PSV: data als bron van leren; Interview met Ruud van Elk, Robert Dollevoet & Wouter Willemsen
Data is de nieuwe olie, Kirsten Brandt
Top 5 van learning tools, Wouter Willemsen
Leiderschap ontwikkelen en meten bij OSRAM, Marcel Thierry & Linda Kleijer
De valkuil die Kirkpatrick heet; Beland tussen vertrouwen en zeker weten, Diederick Stoel
Hrd-tool; Hoe kies je een Learning Record Store? Max Mertens
Theorie
Digitale fitheid werkend Nederland niet op orde; Interview met denker Martijn Aslander, Iris Koolen & Robert Dollevoet
Van onderaf beginnen; Over datagedreven werken in een VUCA-wereld, Danny Oosterveer & Marco Derksen
Inspiratie
Column; Werkplekleren: 5 moments of need, Alfred Remmits
Meer uitzondering dan regel; Good performing teams, Cees van der Zwan
Werken aan een futuristische mindset; Interview met Tessa Cramer, Katelijn Nijsmans & Ria van Dinteren
Werken met de onderstroom; Leerinterventie in organisaties, Janita Moes