“Op havo De Hof in Amsterdam ligt naast oog hebben voor rendement de focus van de school op de persoonsvorming van leerlingen, waarbij de hele persoon van de leerling van belang is.” Aldus Jessica Jensen, de directeur van deze nieuwe school: “In een samenleving waar je zoveel informatie te verwerken krijgt, is het zo belangrijk om te weten waar je zelf staat en wie je zelf bent.” Op havo De Hof volgen leerlingen, naast de gewone schoolvakken, twee keer twee uur per week het Havo Talentenprogramma. Dit bestaat uit een vast aanbod waarin leerlingen kennis maken met verschillende onderwerpen en 21e eeuwse vaardigheden ontwikkelen. Havo de Hof wil dat leerlingen meedenken over en invloed hebben op hun eigen onderwijs. Iedere zes weken komt daartoe de Communitywerkgroep bijeen. Leerlingen, directie en medewerkers zijn daarin vertegenwoordigd, iedere klas vaardigt een lid af. Tijdens bijeenkomsten gaat het over actuele kwesties, maar de nadruk ligt op welzijn en veiligheid in de school: “Het gaat ons erom dat leerlingen op verschillende gebieden hun talenten kunnen inzetten en ontwikkelen. Je bent niet het diploma dat je haalt. Je bent nog zoveel meer.”