In het Noorden van het land is een groot glasbewerkend bedrijf gevestigd. In de fabriek met uitgebreid en veelzijdig machinepark, worden vrijwel alle bewerkingen aan vlakglas gerealiseerd. De toepassingen van de producten zijn legio. Zo wordt hoogwaardig glas gemaakt voor tafelbladen, balies, deuren, wanden, uitzetramen, enzovoorts. Bij dit bedrijf werken ruim 100 medewerkers waarvan ongeveer driekwart in de productie. Het bedrijf heeft nog niet eerder met coaches gewerkt. De personeelsfunctionaris neemt contact op om de volgende casus te bespreken. Een 38 jarige medewerker meldt zich regelmatig ziek met migraine. Waarschijnlijk bevindt hij zich in een lastige thuissituatie, hij is gescheiden en woont samen met zijn zoon van 18. Bovendien heeft hij financiële problemen. De werkgever vraagt zich af of migraine de werkelijke oorzaak is voor de vele ziekmeldingen. Hij maakt zich zorgen om de gezondheid van de medewerker. Dit gevoel wordt versterkt doordat de medewerkers vele blikjes cola en candybars in de kantine tot zich neemt. Zijn productiviteit is verder wel goed te noemen. De personeelsfunctionaris vraagt zich af wat hij in deze kan betekenen: moet hij ingrijpen? Is er aanleiding om de medische gegevens van de betreffende medewerker op te vragen, om zijn klachten te staven? Hoe ver mag de werkgever interveniëren in de privé-situatie van een medewerker? Heeft de werkgever hier überhaupt een rol in? Hoe kan een eventuele begeleiding van de medewerker discreet plaatsvinden? Vele vragen die zich als volgt laten samenvatten: hoe ga je als werkgever/personeelsfunctionaris om met frequent verzuim, waarvan je verwacht dat de oorzaak hoogst waarschijnlijk ligt in de privésituatie?