“Je bent nooit te oud om te leren”. Met die woorden schreef mijn oma zich op haar 82e in voor haar eerste les trekharmonica. En ze bleek gelijk te hebben, want binnen de kortste keren speelde ze mijn opa (die al 40 jaar speelde) eruit. Dat leverde eerst wat frustratie op, maar daarna gelukkig ook vele momenten waarop ze samen de familie trakteerden op de gezelligste inhakers en meezingers.
Het spreekwoord dat mijn oma gebruikte past goed bij het adagium van de huidige tijd: een leven lang leren staat centraal. En dat is begrijpelijk wanneer je ziet hoe snel onze maatschappij verandert. Wanneer je nu stopt met leren, is de kans groot dat je vroeg of laat moet afhaken, omdat je al die veranderingen niet meer bij kunt benen. Als we kijken naar de artikelen in deze editie van het vakblad Toegepaste Psychologie kunnen we concluderen dat dat leren voor de meeste mensen geen probleem is. Of je nu nog op de middelbare school zit, een hoogbegaafde ouder of ambitieuze young professional bent: er is alle ruimte voor groei. En wat daarbij zo mooi is, is dat psychologie een belangrijke rol kan spelen in die groei. In het artikel ‘De zin van psychologie in het onderwijs’ (zie pagina 54) wordt bijvoorbeeld onderzoek aangehaald, waaruit blijkt dat systematisch aandacht besteden aan sociaal-emotionele vaardigheden ook een positief effect heeft op de leerresultaten van leerlingen. Het lijkt niet meer dan logisch dat we dit resultaat kunnen doortrekken naar leerprocessen in ons latere leven.
Ligt hier niet een mooie rol voor de Toegepaste Psycholoog? De TP’er is bij uitstek iemand met de kennis en kunde om te kunnen ondersteunen in een leerproces. En die kennis kunnen we niet alleen gebruiken voor processen van het individu, maar ook voor de processen die een hele beroepsgroep doormaakt. Want ook in de beroepsgroep Toegepaste Psychologie lijkt immers nog veel ruimte voor groei. Waar staan wij over vijf, tien, vijftien jaar als beroepsgroep? Er zijn nog heel wat vragen te beantwoorden en het is goed om hierover met elkaar in gesprek te blijven. Het thema van dit nummer kwam dus niet uit de lucht vallen. En ook het NBTP-congres van dit jaar (op 21 mei) zal draaien om groei. Benieuwd naar meer over dit onderwerp? Lees dan snel verder!
Petra Kuiper-Idi Moto Hoofdredactie
P.S. En er zijn gelukkig ook nog tickets beschikbaar voor het NBTP-congres. Kijk op nbtp.nl/events.
INHOUD
Professionalisering
- TP’er in beeld Annette Silvester
- Groeien door samen te leren: werken met cliëntfeedback Lineke van Hal & Mechteld Lengkeek
- Vertrouwen op de lerende professionals van de toekomst Polien Taks & Nienke Meulenbroeks
- TP’er in beeld Didi Vrinten
- Groei tijdens de stageperiode Renzo de Groot, Fleur van Herwaarden, Lars Broekhuizen
- Column Schuren geeft glans Nele Jacobs
Praktijk
- TP’er in beeld Esther Otto
- Groei in de praktijk: werken met talent Rian van Son
- Groeien kent geen leeftijdsgrens Noks Nauta & Monique Luyendijk
- De ruimte van Laban Peter Meijer & Conny van der Heul
- Column Hoop op meer En wat kan de toegepaste psycholoog daarin betekenen? Markus van Alphen
Profilering
- De zin van psychologie in het onderwijs Petra Kuiper-Idi Moto
- TP’er in beeld Magda Slimmens
- Interview met Mieke van Herk: De doorontwikkeling van Toegepaste Psychologie Fenneke Woertman
- TP’er in beeld Stefanie Coors
- Interview met woordkunstenaar Luuk Harmsen: “Mijn missie: dat mensen zich niet meer alleen voelen” Johan van der Burgh