Van reizen word je, aldus de Amerikaanse geluksonderzoeker Gilovitch, gelukkiger dan van een nieuwe tv, iPhone of auto (Gilovich 2014). De vraag is of dat ook geldt voor educatieve reizen, onverschillig of je die daadwerkelijk maakt of slechts vanuit de leunstoel in je studeerkamer. Maar zeker is wel dat je er rijker van wordt. In deze DNM Focus hebben we daarom een aantal beschouwingen bijeengebracht over dat kijken bij de buren. Daarbij kwamen we er natuurlijk niet onderuit aandacht te besteden aan de plussen en minnen van PISA. Maar belangrijker is naar ons oordeel dat veel stukken in deze Focus ons een spiegel voorhouden. Verscheidene auteurs leggen – direct of indirect - de vinger op zere plekken in ons onderwijssysteem zoals de onderwaardering van het beroepsonderwijs, de (te) vroege selectie, de toetsdrift van vandaag de dag. Natuurlijk doe je bij de buren zo nu en dan didactische nieuwigheden of interessante andere onderwijsvormen op. Daar is niks mis mee. Maar de kern van de zaak is dat buitenlandse ervaringen je aan het denken zetten over de vraag wat goed onderwijs is. En in dat verband is het goed te weten waar de zere plekken zitten.