Het platform digitaal toetsen. www.platformdigitaaltoetsen.nl. Utrecht: SURF Foundation.
Deze keer een website in de schijnwerpers. Het platform digitaal toetsen is tot stand gekomen in het SURF-programma Toetsing en Toetsgestuurd Leren. In dit programma worden verschillende onderzoek- en ontwikkelprojecten uitgevoerd door samenwerkende onderwijsinstellingen uit het Hoger Onderwijs. Het platform is bedoeld voor iedereen die zich bezighoudt met digitaal toetsen. Er is gekozen voor een platform en niet voor een website, omdat de site vooral tot doel heeft om kennis over digitaal toetsen samen te brengen en te ontsluiten. Er wordt geen nieuwe kennis op de site geplaatst.
Het ontsluiten van kennis gebeurt door te verwijzen naar andere informatiebronnen, zoals Blogs, berichten op LinkedIn, artikelen in tijdschriften of verslagen van bijeenkomsten. Elke verwijzing kenmerkt zich door een korte bondige tekst, een afbeelding, links naar de auteurs en de originele bron en de mogelijkheid om de berichten via allerlei sociale media verder te verspreiden. Verder is het mogelijk om op elk bericht te reageren. Deze reacties worden dan eerst door een moderator bekeken en daarna geplaatst op de site. Doordat alle berichten voorzien worden van kenmerkende begrippen, zgn. tags, is de site goed doorzoekbaar. In het openingsscherm staan de tags alfabetisch geordend, beginnend met: 360º feedback - A-waarde - adaptief - analyse - beoordeling - betrouwbaarheid - beveiliging - Blackboard - Bloom - Bruggen Bouwen (en zo verder).
Bij het bekijken van het platform in maart 2012 waren onder andere de volgende berichten op de openingspagina zichtbaar:
• een bespreking van Silvester Draaijer van het programma EAC Outcomes,
• een LinkedIn bericht over het open source toetssysteem ROGO,
• een verwijzing naar een gratis open source programma voor het online samenstellen en maken van (adaptieve) toetsen Concerto,
• een verwijzing naar een artikel van José Eggink over een online instrument voor competentiemetingen, ConnectiCuT,
• een verslag van een SURF-bijeenkomst waarin de workflow voor het construeren van itembanken wordt beschreven.
Deze opsomming geeft al aan dat de berichten een veelheid van onderwerpen bestrijken. Hoe groot de dekking echter is en wat de omvang van het hele platform is, is niet zichtbaar. Men kan bladeren naar oudere berichten, maar het is niet zichtbaar hoeveel pagina’s met oudere berichten er zijn. Ook als men zoekt op een bepaald begrip, bijvoorbeeld ‘formatief’, is het niet direct zichtbaar hoeveel informatie daarover te vinden is. Na het invoeren van een aantal begrippen is het in ieder geval wel duidelijk dat het nog een platform in ontwikkeling is. Niet wat betreft de uitstraling, maar wel wat betreft de dekkingsgraad. Bezoekers van de site worden dan ook uitgenodigd om informatie over digitaal toetsen aan te reiken. De navigatie van de site is heel eenvoudig. Alle berichten staan onder elkaar tot een maximum van tien en om meerdere berichten te lezen kan men vooruit of achteruit bladeren. De enige aanvullende navigatieknop ‘SIG’ geeft toegang tot informatie over de Special Interest Group Digitaal Toetsen van SURF. Hoe men echter lid van die groep zou kunnen worden, is op die pagina niet te vinden. Samengevat, platformdigitaaltoetsen.nl is een overzichtelijke site met een duidelijk doel: het ontsluiten van kennis over digitaal toetsen voor en door geïnteresseerden.
Mw. dr. Desirée Joosten-ten Brinke is redacteur van EXAMENS, lector Eigentijds toetsen en beoordelen bij Fontys lerarenopleiding Tilburg en universitair docent bij de Open Universiteit. E-mail: desiree.joosten-tenbrinke@ou.nl, d.tenbrinke@ fontys.nl.