Een vriendin van me is een superchaoot. Met haar maak ik alleen potloodafspraken, vaak gaan ze niet door. En toch is ze voor mij een van de meest integere personen die ik ken. Ze is zo betrouwbaar in haar onberekenbaarheid.
Een vriend van me werkt in een land en een branche waar smeergeld volstrekt normaal is. Als je vanuit je Nederlandse integriteitscode niet aan het spel meedoet, lig je er uit. Fons Trompenaars beschrijft dat in een aantal landen familie- en vriendschapsbanden boven alles gaan, ook boven wet- en regelgeving. Dus als een vriend, met wie je meerijdt, een auto-ongeluk veroorzaakt, zul je altijd zeggen, dat het niet zijn schuld was. Doe je dat niet, dan ben je niet integer.
Een begrip als ‘integer’ is complex, omdat de invulling zo persoonlijk en situationeel is. Wat jij als integer ervaart, kan in een andere cultuur, voor een collega, voor een andere situatie op het randje van onoirbaarheid liggen. En dat raakt direct de integriteit van het begrip zelf: hoe integer is het begrip ‘integriteit’?
Eigenlijk gaat integriteit vooral over verwachtingenmanagement. Met je gedrag, je verbale en non-verbale communicatie creëer je verwachtingen bij anderen. En als je niet aan die verwachtingen voldoet, is je integriteit in het geding. Ook als je die verwachtingen zelf helemaal niet bewust hebt willen creëren. Daarom vind ik het zo belangrijk dat we samen nadenken over het imago van het vak van de coach. Onlangs zei een spreker op een congres dat coaches zich bezighouden met de analyse van het verleden van de gecoachte. En dat dat weinig oplevert. Terwijl in mijn optiek coaches juist toekomstgericht werken. Misschien dat het verleden een rol speelt, maar dan altijd met het oog op de toekomst. Of ziet u dat anders?
Een nieuwe coachee vroeg hoe lang het traject ging duren en hoeveel sessies we zouden hebben. Toen ik antwoordde dat dat helemaal afhankelijk was van de snelheid waarmee hij zijn leerdoelen weet te bereiken, was hij stomverbaasd. Hij had gerekend op 20 wekelijkse gesprekken, misschien zelfs wel meer. In gedachten zag ik hem direct op een sofa liggen en ik slapend in een stoel ernaast. Want het gaat om het resultaat en niet om het aantal gesprekken. Of ziet u dat anders?
Om de integriteit van ons vak te behouden, hebben we als coaches nog het nodige aan verwachtingenmanagement te doen! Francine ten Hoedt is redactielid van het TvC, coach, conflictkundige, auteur en ontwikkelaar van spellen. www.trickline.nl