Seminar op 13 september 2011 georganiseerd door de SURFacademy. Presentaties, weblectures en achtergrondinformatie: http://www.surf-academy.nl/ archief/event/?id=400.
Dinsdag 13 september 2011 organiseerde SURFacademy het seminar ‘Hoe selecteer ik een digitaal toetssysteem?’ Op de website van SURFacademy is een brochure vinden waarin elf leveranciers de functionaliteit, gebruiksvriendelijkheid, infrastructuur en architectuur, financiële aspecten en toekomstvastheid van hun digitale toetssystemen beschrijven. Een toetssysteem of itembanksysteem is een applicatie waarmee men een grote set toetsvragen kan onderhouden, toetsen samenstellen en afnemen. In EXAMENS 3-2011 heeft Van der Wijk de praktijkervaringen met een itembanksysteem bij Hogeschool Windesheim beschreven. In dit seminar zijn negen toetssystemen gedemonstreerd:
• Egel door Toko BV • Compass (voorheen TeleToets) door Atos
• Leerstation Zorg door Stichting Leerstation Zorg
• LPLUS door LPLUS gmbh
• Maple TA door MapleSoft, distributeur CANdiensten
• Quayn (WinToets) door De Rode Planeet
• Questionmark Perception door Questionmark
• Surpass door BTL Learning & assessment
• TestVision door Teelen Kennismanagement
Uitgaande van het motto ‘U bent niet alleen, we kunnen elkaar helpen’ kwamen ervaringen met het selecteren en instituutbreed implementeren van een digitaal toetssysteem in het hoger onderwijs aan de orde. In het proces van Beleid > Besluit > Selectie > Implementatie > Exploitatie staat de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) nog aan het begin. Sake Jager, Andre Rosendaal en Floor Mulder van de RUG vertelden over het project Idem dito, waarbij ‘dito’ staat voor Digitaal toetsen. Dit project heeft tot doel om voor de RUG één digitaal toetssysteem te selecteren. Aan de hand van een uitgebreide criterialijst zijn vier toetspakketten gekozen die gepilot gaan worden (zie http://www.rug.nl/let/voorzieningen/ictol/ projecten/idemdito).
Frank Benneker van de Universiteit van Amsterdam (UvA) sprak over het project Proeven aan Proeve, de ontwikkeling van een campusbreed digitaal toetslandschap. In tegenstelling tot de RUG kiest de UvA voor meer dan één systeem voor digitaal toetsen, namelijk het systeem dat het best bij een bepaalde toetscyclus past. Een belangrijke succesfactor is de docentparticipatie. ‘Early adopters’ kunnen andere docenten enthousiasmeren.
Ook Heino Logtenberg van Saxion Hogescholen noemde de betrokkenheid van de gebruikers de belangrijkste reden waarom de implementatie kan slagen. Er zijn vier partners: technisch beheer, technisch applicatiebeheer, functioneel beheer en de toepassers in het onderwijs. Als één van deze partners ‘nee’ zegt, lukt het niet, ongeacht of het geselecteerde toetssysteem uitstekend is.
Tussen de presentaties door kregen klanten van de negen aanwezige toetssystemen precies vijf minuten om de zaal te vertellen waarom het door hun gekozen toetssysteem het beste was. Ook was er ruimte voor discussie met de leveranciers over de toekomst van digitaal toetsen en de manier waarop hun producten daarop inspelen. Alle systemen zijn inmiddels ‘web based’ en bij de meeste kan ook gewerkt worden met een i-pad. Ontwikkelingen worden verwacht op het gebied van individualisatie (iedereen zijn eigen toets), samenwerken tussen item- en toetsontwikkelaars en scholen (kwaliteitsverbetering) en op het gebied van persoonsherkenning voor de controle dat de juiste persoon de toets maakt. Slechts één van de aanwezige systemen kan adaptief toetsen.
Mw. drs. J. ter Burg, JTB Toetsrealisatie en Advies, is onderwijskundige en redacteur van EXAMENS. E-mail: info@toetsrealisatie.nl.