Inclusief onderwijs
Vanaf de eerste nummers van DNM Vakblad en DNM Online wordt de soms onnavolgbare gang van zaken in de bestuurskamers van onze onderwijsorganisaties getekend door Pieter Leenheer. De ene keer zet de bestuurder temidden van (een deel van) zijn personeelsleden, al dan niet terzijde gestaan door een adviseur zijn ambities uiteen. De andere keer verlaat hij in alle eenzaamheid zijn werkplek en mijmert over wat anderen toch vooral veel beter hadden kunnen doen. De tekeningen van Pieter Leenheer zijn moeilijk samen te vatten in woorden, maar wel voor iedereen meteen raak en herkenbaar. De bestuurder als antiheld, die het allemaal zo goed bedoelt, maar vaak verstrikt raakt in zijn taalgebruik. Hij wil zo graag duidelijk zijn, zijn hoge ambities uitspreken en uitleggen wat dit allemaal voor de ander betekent, maar hij verdwaalt in managementtaal.
Ook in dit nummer zien we weer zo’n prachtige tekening. En wat kan zo’n mooie, rake ‘ouderwetse’ tekening toch veelzeggend zijn.
Over ‘ouderwets’ gesproken … Toen we, nu ruim elf jaar geleden, als redactie spraken over de voortzetting van Meso Magazine en Meso Focus in een nieuw tijdschrift, hebben we lang geaarzeld over de vraag of we De Nieuwe Meso als vakblad alleen digitaal zouden aanbieden of ook in een hardcopy magazine. Zoals wel vaker gebeurt bij moeilijke keuzes werd het beide. Vraagstuk opgelost. Althans voor dat moment.
Gaandeweg de afgelopen jaren hebben we gemerkt dat verschijning in digitale vorm niet alleen de nodige voordelen heeft, maar ook op meer belangstelling mag rekenen. Dat laatste zien we terug in de abonnementen die ten koste van de hardcopy-versie verschoven naar de digitale versie. En ook onze nieuwsbrief DNM Online heeft in de afgelopen jaren een indrukwekkend aantal abonnees gekregen: ruim 4.000 belangstellenden ontvangen deze nieuwsbrief met columns, boekbesprekingen en beschouwingen over leiderschap en onderwijs vier keer per jaar.
Samen met de uitgever hebben we dan ook besloten dat DNM in 2025 helemaal digitaal gaat en acht keer per jaar gaat verschijnen: DNM Vakblad en DNM Online gaan samen. Dit biedt ons de mogelijkheid om nog beter aan te sluiten bij de actualiteit van de ontwikkelingen die betrekking hebben op leiderschap en onderwijs in het po, vo en mbo. Rondom een beperkt aantal thema’s hopen wij u jaarlijks op de hoogte te houden van wat er speelt in onderwijsland, met daarnaast ook ruimte voor op zichzelf staande artikelen.
Wat ook blijft zijn de bijdragen van onze columnisten.
En, uiteraard, de tekeningen van Pieter Leenheer.
In het decembernummer van DNM infomeren wij u nader over de opzet en inhoud in 2025.
Klaas Pit
INHOUD
THEMA - Inclusief onderwijs
- Inclusief onderwijs: waar het echt om gaat
Sanne Spiero, Jetta Spaanenburg, Marianne van Teunenbroek en Puk Witte
- Voorbij de ‘excluses’ Bouwen aan een inclusieve school
Beno Schraepen
- Versterken van de pedagogische basis, Samenwerken aan een inclusieve aanpak onder de rivieren
Marianne van Teunenbroek en Jetta Spaanenburg
- Samen bouwen aan inclusie, Voorbij de belangeneilandjes werken aan de gedeelde opgave
Puk Witte
- Scholen bouwen vanuit een inclusieve visie, De Rijksbouwmeester aan het woord
Marianne van Teunenbroek en Puk Witte
- Ouderbetrokkenheid, Inclusief onderwijs = inclusief ouders
Peter de Vries
- Het Belang van Inclusief Onderwijs, Lessen en toepassingen voor de Toekomst
Sofie Sergeant
- Inclusie doen: een praktijkvoorbeeld
Marianne van Teunenbroek en Puk Witte
- Een inclusieve leeromgeving in mbo, hbo en wo, Onderwijssectoren kunnen van elkaar leren
Minne Bakker en Joyce van der Wegen
EN VERDER
- Leidinggeven vanuit situationeel bewustzijn
Robert Mentink
- Elke leraar een taalleraar, Een oud adagium krijgt een nieuwe impuls
Pieter Leenheer en Inge Okkes
- Burgerschapsvorming en de oneindige crisis van de democratie
Pieter Dirk van Rees