Normaal komen we een term als innovatie tegen in de industrie. Grote organisaties kunnen niet zonder innovatie om hun producten en processen steeds verder te verbeteren, alleen al om hun concurrentie bij te kunnen benen.
Een sprekend voorbeeld van het succes van innovatie is Google: de beste zoekmachine, de grootste naamsbekendheid en veel vernieuwende diensten. Je denkt misschien dat innovatie voor het coachvak veel minder van belang is. Het tegendeel is echter waar.
Ten eerste heerst op de markt van coaching een enorme concurrentie. Om die concurrentie voor te blijven is permanente verbetering van je dienst en de daaraan verbonden processen een must. Daarnaast is stilstand uiteindelijk achteruitgang. Als de vraag is: “Hoe innoveer ik als coach?” dan heb ik daar ik wel wat ideeën over. Op het gebied van professionalisering en het binnenhalen van nieuwe klanten kan samenwerken veel effectieve innovatie teweegbrengen. Zelf ervaar ik dat binnen het netwerk Coaching Nederland. Daar leren coaches van elkaar, gebruiken elkaar als vraagbaak en back-up en weten ze makkelijker organisaties voor zich te winnen. Dit laatste omdat ze niet als eenpitter opereren, maar als ‘landelijke organisatie, met een door een onafhankelijke organisatie getoetst kwaliteitscertificaat’.
Ook het met zijn tweeën naar een klant gaan, wat bij Coaching Nederland standaard is, werkt fantastisch. Je kunt overleggen, beiden een andere rol aannemen en je laat zien dat de klant keuze heeft. Op het gebied van methodieken zijn de Non-dualistisch benadering, Symbolic Modelling en het steeds populairder wordende Motivational Interviewing vernieuwende interventies. Ook e-coaching is een fenomeen dat steeds belangrijker wordt. Het biedt namelijk kostenbesparing en daar zijn opdrachtgevers gek op.
De beste innovatie in het begeleidingsvak op dit moment is mijns inziens CoachingProTM. Dit instrument is ooit ontworpen als traject-volg-systeem voor coaching. Inmiddels is het uitgegroeid tot een applicatie waar de coach, de coachee, diens leidinggevende en de opdrachtgever veel plezier aan beleven. Coaches worden er, door de structuur die het programma biedt, simpelweg betere coaches van en boeken een hoger – en meetbaar - resultaat. De cliënt/coachee kan tussen de coachsessies door zelf verder werken aan zijn ontwikkeling en voelt zich meer gesteund, omdat hij 24/7 (digitaal) met zijn coach in verbinding staat. De leidinggevende wordt actief betrokken bij het proces. Dat geeft het effect draagvlak, waardoor in de organisatie meer coaching zal worden ingezet. De opdrachtgever heeft de beschikking over een overzicht van trajecten en de effecten daarvan.
Ik werk al vijf jaar met het programma. En, omdat ik professionalisering van het vak heel belangrijk vind, besteed ik een groot deel van mijn vrije tijd aan het verder helpen verbeteren van deze applicatie. Waarschijnlijk is mijn enthousiasme te proeven. Dat komt omdat ik er namelijk van overtuigd ben dat iedere coach die professioneel wil werken niet meer zonder een dergelijk instrument kan, of dat nu Coaching-Pro is of een andere vergelijkbare applicatie. Wil je innoveren? Ga automatiseren!
Alex Engel is redactielid van het Tijdschrift voor Coaching, sinds 1993 werkzaam als coach en is oprichter van de Nobco. www.coaching.nl