INHOUD THEMA 'INVESTEREN' ( juni 2010)
- Van de cost en de baet, Francine ten Hoedt & Herbert te Veldhuis
- Melange van wederkerigheid, Audrey de Jong
- Investeren zonder te investeren, Alex Engel & Petra de Bruijn
- Investeren in ondernemerschap - Luc de Krosse, Jos van der Werf, Han van der Meer, Paul van Geert
- Ziek van een conflict, Herman Evers
- Investeren in werkplezier, Adriaan Hoogendijk
- Een coachingsbedrijf starten, Mechtild Paauwe
PRAKTIJK
- Mentale weerbaarheid tegen burn-out en depressies, Siebo Hakse, Rob van der Ven
- Hoe selecteer je een coach, Ilse Engwirda
- Interview met Guillaume van der Stighelen
- Van doen naar zijn, Vincie van Gils
- De werkzame factoren, Johan Bouwer, Evelien Eijssen
- Investeren in jezelf. Casus met vier visies
METHODIEKEN
- Het teamraster, Gorry Cleven
- De wandelcoach in de praktijk,Nanette Kant
- ORSC, Gabby Staal
- Vier mythen van gevoelens
- Spoken bestaan. Ervaringsverslag van, Amber Zwartbol
ACTUALITEITEN
- Interview met Joy van der Stel
- Sociale Media, Brigitte van Tuijl
- Nieuwsberichten, promoties en relevante kennisgeving over thema
- Boeken en spellen voor u gelezen en gespeeld
- Reacties op voorgaande thema uitgave: integriteit
Een klein visje uitgooien om een grote te vangen…
… en soms lukt dat, soms niet. Deze wijsheid heb ik van kinds af aan meegekregen van mijn overleden vader. Hiermee bedoelde hij dat als je daadwerkelijk iets wil bereiken je daar ook iets voor moet investeren, iemand iets geven of gunnen, iets doen of juist iets laten, in ieder geval ergens iets voor over hebben. Mijn vader was een gepassioneerd man, die zich telkens weer vol enthousiasme en moeiteloos op een nieuw project stortte, waarbij hij het maatschappelijk belang vaak diende. Dit is volgens mij de kern van investeren.
Tijdens de brainstorm op de visiedag kwam de breedte en complexiteit van dit onderwerp duidelijk naar voren. Je kunt investeren in jezelf (denk aan kennis, persoonlijke ontwikkeling, bezinning of ontdekking), de ander ( aandacht, vertrouwen), de organisatie ( praktijkruimte) of in de toekomst (duurzaamheid, bijvoorbeeld Warchild). Je kunt investeren in geld, goederen, tijd en aandacht. Daarom leek het ons van belang te onderzoeken wat investeren nu precies betekent voor de coachee, de coach, de organisatie en de maatschappij.
Vanuit dit brede vertrekpunt zijn we op zoek gegaan naar interessante onderwerpen voor het tijdschrift. Wat als in de praktijk blijkt dat een coachee de opdrachten niet uitvoert? Niet daadwerkelijk investeert in het traject, dus zichzelf? Bij de rubriek En nu… geven vier coaches hierop hun visie. Verder beschrijft Adriaan Hoogendijk wat de coach schenkt aan de coachee, maar ook wat hij/zij daarvoor terug ontvangt. Hoe zit het met die balans tussen schenken en ontvangen?
Ook de meer praktische en maatschappelijke aspecten van investeren komen aan bod. Brigitte van Tuijl vertelt wat sociale media de coach oplevert. Ilse Engwirda ging voor het TvC op pad en onderzocht hoe de klant een coach kan selecteren en hoe jij je als coach het best kunt presenteren. Wat levert de coach nu daadwerkelijk op voor een organisatie? De sociale accountant berekent al snel enkele duizenden euro’s voordeel bij het inzetten van een coach bij een arbeidsconflict!
Tot slot wilden we ook stilstaan bij het feit dat zaken zich juist ontvouwen als je ze loslaat en vertrouwt op jezelf en wat er is. Go with the flow, noemt Alex Engel dit in een interview. Ik denk dat deze beide uitersten heel mooi samenkomen in het interview met Guillaume van der Stighelen, directeur van één van de beste reclamebureaus van Europa. Hij stelt dat als duidelijk is wat je wil en waarom (en het hoe loslaat) prachtige, maatschappelijk relevante dromen verwezenlijkt kunnen worden. Dan gaat het als het ware vanzelf, voelen mensen zich met elkaar verbonden en willen graag hun bijdrage leveren. En op precies deze manier heeft mijn vader prachtige vissen gevangen.
Janet Rienties, hoofdredacteur