Waar betaal ik eigenlijk voor?
Ik lees in de offerte dat ik betaal voor coaching van mijn medewerker, zonder dat ik volledig op de hoogte wordt gehouden van het verloop…
Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ik wil wel weten waar ik geld aan uitgeef. En dan ook nog een traject voor een jaar!? Kan dat niet korter?
Ik wil toch wel iets sneller weten waar ik als werkgever aan toe ben.
De medewerker werkt niet optimaal en toegegeven, de gesprekken die we hebben gevoerd hebben tot dusver niets opgeleverd. Het dossier is niet van dien aard dat ik een ontslagaanvraag kan doen, maar ik heb wel grote twijfels omtrent het in dienst houden van deze medewerker. Op advies van de juridische afdeling heb ik een coach benaderd, zodat we kunnen kijken of er een toekomst is.
Als werkgever heb ik in het gesprek met de coach een aantal zaken benoemd die ik terug wil zien in het gedrag en de communicatie van de medewerker en dan is het ook de bedoeling dat ik daarover in gesprek kan gaan met zowel de medewerker als de coach… Tenminste dat is mijn bedoeling, want ik wil ook wel weten of de coach dezelfde zaken ervaart als wij.
Maar nu lees ik in de offerte weliswaar mijn aandachtspunten terug, in afgezwakte vorm overigens, en blijkt dat er veel van de voor mij essentiële informatie valt onder de privacy en dat ik omtrent de voortgang van het traject afhankelijk ben van de informatie die mijn medewerker mij geeft…
Tja… En hoe bruikbaar en objectief is dat dan? En dan duurt het ook nog minimaal een half jaar met een uitloop naar een jaar…
Daar kan ik toch niet mee vooruit? En ik snap ook de noodzaak niet van een dergelijke lange duur. Het moet toch mogelijk zijn om mij binnen een maand of drie duidelijkheid te geven?
Ik wil op korte termijn weten of het mogelijk is dat ik de medewerker duidelijk kan maken wat wij willen zien in zijn functioneren of dat dit niet aan de orde is. Ik begrijp dat daar gesprekken voor nodig zijn, maar nu krijg ik het idee dat het overal over kan gaan, maar niet over de beantwoording van de vragen die ik heb.
Hoe weet ik nu dat ik betaal voor wat ik vraag? En dat ik de antwoorden krijg die ik nodig heb? Ik huur de coach toch in? Dan zou de loyaliteit toch ook naar mij als werkgever moeten gaan?
Een opdrachtgever
Discussieer mee in de Tijdschrift voor Coaching Linkedin group: http://lnkd.in/bVpMi94