Redactioneel
In het vorige nummer hebben we u al geïnformeerd over een nieuwe opzet van DNM. Het nieuwe zit erin dat we met ingang van 1 januari 2025 helemaal online gaan en wel onder een nieuwe naam: DNMonline. En bij een nieuwe naam hoort uiteraard een nieuw logo.
Dit betekent dat er na 11 jaargangen een einde komt aan de uitgave van de papieren versie van DNM. Een klein afscheid, maar vooral een mooi nieuw begin, omdat we nu met gedegen artikelen, columns en boekbesprekingen veel beter in kunnen spelen op de actualiteit in het onderwijs. Hiermee bouwen we verder op onze goede ervaringen die we de afgelopen jaren hebben opgedaan met de huidige nieuwsbrief, waarop inmiddels ruim 4.000 leden zijn geabonneerd.
DNMonline verschijnt acht keer per jaar. We prijzen ons zeer gelukkig dat alle vaste medewerkers hebben aangegeven graag mee willen werken aan de nieuwe opzet. Hierdoor kunnen we de actualiteit volgen vanuit zowel de dagelijkse onderwijspraktijk als vanuit de wetenschap. Nieuw is dat we naast de dagelijkse leiderschaps- en bestuursvraagstukken ook aandacht gaan besteden aan de wereld van het toezicht.
In grote lijnen ziet DNMonline er in 2025 als volgt uit.
- Acht keer per jaar ontvangt u DNMonline als nieuwsbrief, waarin nieuwe artikelen, columns, boekrecensies en korte reflecties onder uw aandacht worden gebracht.
- De artikelen zijn vervolgens te lezen via een link in deze nieuwsbrief. Voor deze artikelen moet u betalen. De andere bijdragen zijn gratis.
- Op de website worden alle artikelen, columns en boekbesprekingen gepubliceerd en zijn daar eenvoudig te vinden.
Alle bijdragen, ook de bijdragen die in de afgelopen jaren in DNM zijn verschenen, worden op basis van inhoud ondergebracht in een dossier en daarbinnen op thema. Dit biedt u de mogelijkheid om snel geïnformeerd te worden over een bepaald onderwerp. We beginnen in 2025 met de volgende zes dossiers:
- Bestuur, intern en extern toezicht, medezeggenschap
- Kennisinfrastructuur
- Leiderschap en organisatieontwikkeling
- Doelen, ontwerp en uitvoering van onderwijs
- Professionalisering
- Onderwijstelsel, overheidsbeleid
Met de nieuwe opzet van DNM denken wij een nog belangrijkere bijdrage te leveren aan het boeiende debat over leiderschap, bestuur en toezicht in het onderwijs. Maar in de komende decemberweken kunt u nog genieten van het laatste nummer in de oude opzet, met een kleurrijk themadeel over kennisinfrastructuur in het po, vo en mbo. Een veel minder grijs onderwerp dan u zo op het eerste gezicht zou denken.
De redactie wenst u fijne feestdagen en ontmoet u graag weer in 2025.
Klaas Pit
INHOUD
THEMA - Kennisinfrastructuur voor onderwijs
- Die kennisinfrastructuur voor onderwijs: hoe staat het daar eigenlijk mee?
Pieter Leenheer, Tanja de Ruijter en Jelle Kaldewaij
- Ontwikkelkracht: vakmanschap en evidence
Pieter Leenheer
- ‘Een aanpak in het onderwijs is wat anders dan een medicijn’, In gesprek met Jacquelien Bulterman en Jasper Rijpma
Tanja de Ruijter en Pieter Leenheer
- De Zaag
Aiolt Elsakkers
- Practoraten, auctoraten en primoraten: diverse bruggen tussen kennis en onderwijs
Jelle Kaldewaij en Anneke Westerhuis
- Practoraten in het mbo: Nieuwe uitdagingen in de kennisinfrastructuur
Anneke Westerhuis, Henk Ritzen en Marc van der Meer
- Auctoraten in het vo
Mathilde Tempelman-Lam
- Het leerlandschap als brug tussen onderzoek en praktijk
Fred Jansen en Esther de Vrind
- Evidence informed onderwijs wereldwijd
Rien Rouw en Melissa Mouthaan
EN VERDER
- Zonder legitieme basis wordt gezag macht, Het juridische fundament van de herstelopdracht is aan de aandacht ontsnapt
Renée van Schoonhoven
- Van individueel naar collectief handelen, Teamgericht werken in het onderwijs: collectief verantwoordelijk zijn voor de algehele ontwikkeling van de leerling
Pieter Leenheer en Inge Okkes
- Leeglopen en opladen, Wat leidinggevenden kunnen doen om leraren voor hun beroep te behouden
Ingrid Paalman-Dijkenga en Marjanne Hagedoorn
Rubrieken
- Strip – Pieter Leenheer
- Column – Willem de Vos
- Column – Jaap Nelissen
- Bestuur en Beleid Beschouwing – Marc Vermeulen
- Onderwijs over de grenzen – Rudi Schollaert
- Boeken