INHOUD THEMA ‘KWETSBAARHEID’ (april 2018)
- Achter elke loopbaanvraag schuilt kwetsbaarheid, Judith Budde
- Cartoon, Martin Reekers
- Bij elke student speelt wel iets - Kwetsbaarheid bij hbo-studenten, Desirée Huibers & Reinier Gerritzen
- Kwetsbaarheid maakt onzeker. Waarom? Peter van Veen
- Koester je kwetsbaarheid door er niets mee te doen - Kwetsbaarheid vanuit filosofisch perspectief, Marlou van Paridon
- Als angst je loopbaan bepaalt - Hoe ga je daarmee om? Peter Fijbes
PRAKTIJK
- Kwetsbaar zijn betekent leven vanuit je gevoel - Waarom is kwetsbaar zijn zo moeilijk? Marja Postema
- De kwetsbaarheid van verborgen kwaliteiten - Het roer om met behulp van kaartspellen, Peter Gerrickens
- De kracht van introversie - Hoe veroveren introverten werk? Monica Scheffer
- Omgaan met verandering en verlies op werk – Loopbaantool, José Otten
- Lastige situaties op de werkvloer tackelen met een trainingsacteur, Lotte Post
KENNIS & KUNDE
- De kwetsbaarheden van de promovendus, Charlotte de Roon & Mark Dechesne
- Studentenburn-out: feit of hype? Saskia Gubler, Loni D. Verhagen & Klaske N. Veth
OPINIE & DISCUSSIE
- IAEVG-conferentie Mexico - Focus op schoolloopbaanbegeleiding en relevantie van onderzoek, Gert van Brussel & Judith Semeijn
- Kwetsbaarheid, Els Ackerman
- Experimenteren op de regionale arbeidsmarkt - Laat duizend bloemen bloeien, Jouke Post
Kwetsbaarheid
Je ziet dat de arbeidsmarkt verdeeld wordt door mensen die een sterke arbeidsmarktpositie hebben sterk te noemen en de mensen die een zwakkere arbeidsmarktpositie zwak te noemen. Zwak kan worden vertaald naar kwetsbaar, achtergesteld, minder in opleiding en kansen. Het lukt niet iedereen om op eigen kracht werk te vinden, echter door mensen te categoriseren en daardoor misschien wel te stigmatiseren, heb je ook kans dat de omgeving hen juist als zwak gaat zien.
De vraag in hoeverre het invloed heeft op de beoordeling van een groep door deze zwak, kwetsbaar, achtergesteld, laagopgeleid of minder te noemen, stak bij mij weer de kop op na het horen van het relaas van Marianne Zwagerman tijdens een interview van de Leadership Expierence in maart 2018 (https://bit.ly/2IDin8J). Hierin benoemde zij de kracht van taal. Zij pleitte ervoor om de term ´laagopgeleid´ te vervangen door ´praktisch opgeleid´ en ´hoogopgeleid´ te vervangen door ´theoretisch opgeleid´. Iemand die praktisch is opgeleid is niet laagopgeleid. Zij gaf als voorbeeld de vergelijking van het leertraject van een automonteur met het leertraject van een student vrijetijdskunde. Een automonteur blijft leren gedurende het uitoefenen van zijn vak. Het gaat hier om een leven lang leren, terwijl iemand die vier jaar vrijetijdskunde heeft gestudeerd denkt na vier jaar klaar te zijn.
John de Wolf noemt mensen met een uitkering steevast werkzoekenden in plaats van werklozen. Mensen minder kwetsbaar maken door andere woorden te gebruiken is een krachtig middel. Is er iemand die misschien nog andere voorbeelden kent? Laat het ons weten.
In dit nummer een reeks van artikelen waarin het onderwerp ‘kwetsbaarheid’ wordt beschreven. Judith Budde schrijft “we voelen ons kwetsbaar als we iets (dreigen) te verliezen”, en vijf punten die ons kunnen helpen bij het werken met kwetsbaarheid van je cliënt. Marlou van Paridon beschrijft kwetsbaarheid vanuit een filosofisch perspectief. Wat kunnen wij leren van de stoïcijnen? Onverschilligheid versus onafhankelijkheid als reactie op kwetsbaarheid. Hoe kunnen introverte mensen hun kwaliteiten inzetten om werk te vinden? Monica Scheffer omschrijft een aantal manieren. Het vak van trainingsacteurs bestaat veertig jaar. Lotte Post vertelt hierover en hoe een trainingsacteur een bijdrage kan leveren op de werkvloer.
Ook dit keer weer een aantal artikelen die zich richten op het onderwijs. Zo hebben Saskia Gubler, Loni Verhagen en Klaske Veth een online loopbaantool ontwikkeld, die zich richt op de preventie van burn-out bij studenten. Charlotte de Roon en Mark Dechesne schrijven over kwetsbaarheid bij promovendi en Desirée Huibers en Reinier Gerritzen over kwetsbaarheid bij hbo-studenten. Gert van Brussel en Judith Semeijn bezochten het IAEVG- congres in Mexico met als onderwerp, ‘Focus op schoolloopbaanbegeleiding en relevantie van onderzoek’. Zeker ook de moeite waard om te lezen is het artikel van Jouke Post Experimenten op de regionale arbeidsmarkt.