INHOUD THEMA ‘LEERGIERIG’ (december 2017)
- Hoe krijg je een paard aan het drinken? Tineke van Kooten
- Oud geleerd, jong gedaan! Interviews met Paul de Blot, Anton Philips, Floris Venneman, Sibrenne Wagenaar & Judith Droste & Ria van Dinteren
- Nieuwsgierig naar leergierigheid - In gesprek met Joseph Kessels, Mariël Rondeel & Erik Deen
- Durf te leren, Mariska Cornelissen
- Hoe krijg je mensen aan het leren? Interview met Ria van ’t Klooster, Jolanda Botke
- Hoe creëer je een leergierige cultuur? Coert Visser
- Waarom is ‘foutenmaakmoed’ zo moeilijk? Remco van der Drift
WETENSCHAP
- Leren is verlangen - Interview met Lidewey van der Sluis, Ria van Dinteren
- Worden trainers en docenten overbodig? Tom Bos & Stan van Ginkel
- Hoe verdraag je ongemak? - Interview met Jacqui Brassey, Els Oosthoek
- Column: Sociale druk, Rob Urgert
- Promotie: Connecting, interacting, and supporting: Social capital, peer network, and cognitive perspectives on small group teaching, Jasperina Brouwer
- Promotie: The transtheoretical model of behaviour change and exercise behaviour in fitness clubs, Jan Middelkamp
VARIA
- Column: Het oorsmeer van de walvis, Jan-Willem van den Brandhof
- Innoveren is als tuinieren - In gesprek met Gijs van Wulfen, Wouter Willemsen
- Van controleren naar leren - In gesprek met Marc Lammers, Ria van Dinteren
- Media: Inspiratie over leergierigheid
Leergierig
Leergierig zijn betekent ‘begerig om te leren’, volgens de Dikke Van Dale. Andere omschrijvingen spreken van ‘vastbesloten om te leren’. Dat leergierigheid handig is als je iets wilt of moet leren, is evident. Maar is het noodzakelijk? Wat betekent het als je niet leergierig bent? Deze vragen spelen door mijn hoofd bij het maken van dit themanummer. Is leergierig hetzelfde als nieuwsgierig, waar Joseph Kessels uitvoerig op in gaat in het interview met hem in dit nummer? Of is het gerelateerd aan je doel willen bereiken, ervoor gaan? Of gaat het meer om een positieve houding en is er een verband met positieve psychologie?
Mijn zoektocht naar literatuur hierover levert niet direct iets op. En ik denk terug aan een presentatie lang geleden van Harold Stolovitch, die in het kader van een presentatie over human performance improvement een heftige discussie had met Joseph Kessels, of leren nu per se leuk moest zijn. Stolovitch vond van niet; met de juiste feedback op goed of niet goed gedrag kom je er ook, zo betoogde hij. Kessels vond van wel. Lokale cultuur speelt hier ongetwijfeld een rol. Ik zie de strakke behavioristische aanpak van Stolovitch hier niet direct werken. Maar hij heeft natuurlijk wel een punt als hij zegt dat leren wordt versterkt als op de werkplek in leersituaties duidelijke feedback is op gewenst en niet-gewenst gedrag. En dan komen we aan bij transfer van leren.
Het onderwerp transfer van leren is de reden dat ik dit voorwoord in de ik-vorm schrijf. Na twee jaar samen met Ria van Dinteren het tijdschrift te hebben verzorgd, leg ik het hoofdredacteurschap neer, om meer tijd te kunnen steken in mijn promotieonderzoek naar transfer van soft-skillstrainingen. Want leergierig of niet, getraind wordt er nog steeds volop. Transfer is daarbij niet altijd vanzelfsprekend en, ondanks dat het onderwerp niet nieuw is, is er nog voldoende te ontdekken. Meer hierover in TvOO in de loop van 2018.
Ik laat het tijdschrift achter in de deskundige handen van Ria en de redactie en blijf als lid van de adviesraad aan TvOO verbonden.