Ongetwijfeld zal 2020 de geschiedenisboeken ingaan als het jaar waarin het coronavirus de wereld in zijn greep hield. Het virus raakte niet alleen de gezondheid, maar zo goed als alle sectoren van de samenleving. Ook het onderwijs. Voor de zomervakantie gingen de scholen zelfs voor een langere periode dicht en werd het onderwijs digitaal aangeboden. In dit nummer van DNM is de Focus geheel gewijd aan corona en het onderwijs. Onze redacteuren Pieter Leenheer en Gerritjan van Luin hebben er samen met een aantal bestuurders, schoolleiders, leraren en adviseurs een extra dikke, en vooral boeiende, Focus over gemaakt.
Vanwege de omvang van de Focus hebben we het Magazine moeten inkorten. Over Focus en Magazine gesproken: na zeven jaargangen krijgt DNM in 2021 een nieuwe vorm, waarin het onderscheid tussen het Magazine-deel en het Focus-deel wordt losgelaten. Daarvoor in de plaats krijgt het blad elk kwartaal een thema van een wat beperkter omvang en meer nog dan voorheen worden deze thema’s verbonden aan onderwijs en leiderschap. Daarnaast blijven de artikelen uit het veld en de wetenschap.
Overigens ondergaat ook de redactie de nodige wijzigingen. We prijzen ons zeer gelukkig dat we in 2021 met een vernieuwde en uitgebreide redactie aan het werk gaan met ons vakblad. Margriet van der Sluis en Sietske Hendriks zijn eerder dit jaar al toegetreden tot de redactie en in 2021 sluiten Tanja de Ruiter, Jeroen Onstenk en Jitske Brinkman aan. Met deze redactie van tien hebben we een team waarin wetenschap en praktijk beide goed vertegenwoordigd zijn.
Onze hoofdredacteur, Arie Olthof, zal met ingang van de nieuwe jaargang terugtreden en als adviseur verbonden blijven aan de redactie. Arie heeft zich zeven jaar ingespannen om ons vakblad een plaats te geven in het onderwijsveld en met succes. De redactieleden willen hem daarvoor hartelijk danken en zijn blij dat hij met al zijn ervaring als adviseur in beeld blijft.
Twee vaste medewerkers zien wij in 2021 niet terug. Hans van Dijck heeft voor dit nummer zijn laatste bijdrage geschreven in zijn mooie rubriek “Hoe zit het met uw …” waarin hij vanuit een vaak onverwacht perspectief aandacht gaf aan een bijzonder onderwerp aan de hand van een boek. In dit nummer gaat het over Introvertie. Edith Hooge heeft jarenlang, samen met Sietske Waslander, de rubriek “Beleid en Bestuur” verzorgd, maar moet daar wegens drukke werkzaamheden mee stoppen. Langs deze weg bedankt de redactie Hans en Edith voor hun mooie en uitdagende bijdragen aan ons vakblad.
Wij wensen iedereen die dagelijks werkt aan goed en mooi onderwijs fijne feestdagen, een welverdiende vakantie en een hoopvol 2021.
De Redactie
Inhoud
MAGAZINE
Vier uitdagingen ter verbetering van het vertrouwen in schooladviezen, Anneke Timmermans, Marleen Brans, Anja Kroesbergen en Ruth van Ringelesteijn
Docenten gezocht voor Sterk Techniekonderwijs, Eva Voncken, José Mulder e.a.
Rubrieken
Bestuur Beleid Beschouwing
Hoe zit het met uw
Onderwijs over de grenzen
Boeken
FOCUS OP
Inleiding
Pieter Leenheer
De grote lijnen
Leiderschap in tijden van corona, Pieter Leenheer en Gerritjan van Luin
Kink in de kabel of kans? Covid-19 en onderwijs, Frans Schouwenburg en Laura Westerveld
Corona: een katalysator voor professionalisering op de werkvloer? Rudi Schollaert
Houtje-touwtje of innovatieonderzoek? Het mbo na de coronatsunami, John Schobben
Ervaringen
Alles is anders, Jeanette Oostijen
Meebewegen zonder om te waaien. Koersen op je waarden in onzekere tijden, Tanja de Ruijter
Crisis gebruiken om organisatie te verbeteren, Judit Weekenborg
Hoe loods ik mijn school door corona? Tom Navis
100 dwaze dagen Dagboek van een adviseur in coronatijd, John Schobben
Wat corona mij heeft geleerd? Dat we zo druk zijn met onszelf! Anne Jan van den Dool
Professionaliteit
Hoe een crisis je ook kan helpen steviger te staan, Gerritjan van Luin en Manon Ruijters
“Je moet in staat zijn na te denken wat je eigenlijk met je onderwijs wilt” Pieter Leenheer
Die hele coronaperiode kwam voor ons uit de lucht vallen” Pieter Leenheer
Nabeschouwing
Corona als doorbraak, Hartger Wassink