Lerarentekort als kans
Het themadeel in dit nummer gaat over het lerarentekort en de gevolgen daarvan voor het curriculum. Wie heeft het er niet over op dit moment in onderwijsland. Het nieuwe jaar was nog maar nauwelijks begonnen of de AOB hield een pleidooi voor een gratis opleiding met salaris voor aankomende leraren om zo een bijdrage te leveren aan de oplossing van het lerarentekort.
Ik ben te weinig op de hoogte van alle ins and outs die aan dit tekort ten grondslag liggen en dat geldt ook voor de mogelijke oplossingen. Desondanks maak ik in dit redactioneel graag ruimte voor een casus die ik in het afgelopen jaar van dichtbij meemaakte. Het gaat om een jonge vrouw, die na een aantal jaren werkzaam te zijn geweest als journalist, docent in het mbo en medewerker bij enkele wetenschappelijke kennisinstituten in binnen- en buitenland besluit om het basisonderwijs in te gaan. Zij heeft ooit een tweedegraads bevoegdheid gehaald aan de lerarenopleiding en daarna een academische opleiding met succes afgerond. Omdat zij een jong gezin heeft, enkele dagen voor de klas staat en te ver moet reizen om het zij-instromerstraject te volgen aan een van de PABO’s (was er geen passend traject uit te stippelen?), kiest zij voor een digitale PABO-opleiding met een tweejarig programma (vier jaar in twee jaar). Tot mijn verbazing is het uitermate ingewikkeld om vrijstellingen te krijgen als het afronden van de studie al wat langer heeft geduurd en dus moet het hele programma worden gevolgd en alle tentamens worden gedaan. Ook over onderwerpen die veel uitgebreider aan de orde zijn geweest in haar HBO- en universitaire opleiding. Verder wordt gevraagd om een instrument te leren bespelen (dat wordt de ukelele) en moet zij eindeloos veel lessen niet alleen goed voorbereiden en geven, maar deze ook verwerken in soms drie, vier digitale formats. En dit is nog maar een kleine selectie. Het is allemaal niet moeilijk, maar (bijna) onhaalbaar arbeidsintensief.
Ondertussen is de school (kinderen, ouders, collega’s en schoolleiding) ontzettend blij met haar en vindt zij veel plezier en voldoening in haar werk. Toch is het maar de vraag of zij niet afhaakt, niet omdat het werk, maar de studie te veel van haar vraagt. En hetzelfde geldt voor enkele van haar medestudenten.
Blijkbaar slagen we er niet altijd in om voor diegenen die ervoor kiezen het onderwijs in te gaan een persoonlijk-passend onderwijsaanbod af te spreken. Toch lijkt mij dat niet zo ingewikkeld hier meer werk van te maken. Dat lijkt me ook eerder te realiseren dan gratis onderwijs en salaris voor aankomende leraren. De opleiding waarover hierboven wordt gesproken kost overigens € 8.000 per jaar (!)
Klaas Pit
INHOUD
THEMA - Lerarentekort als kans
- Lerarentekort, curriculumverbetering en kwaliteit
Jeroen Onstenk, Marianne van Teunenbroek en Anneke Westerhuis
- De leraar als lid van een interdisciplinair team
Anton Boonen
- Hoe de inzet van studenten op scholen het onderwijs helpt en verrijkt, en studenten kennis laat maken met het vak
Puk Witte
- Stichting Onderwijsambassadeurs: met lef bereik je veel
Tanja van Gurp
- Botst het beroepsbeeld van leraren en aanstaande leraren met oplossingen van het lerarentekort?
Anje Ros en Carlos van Kan
- Schoolleiders over de Onderwijsraadverkenning Schaarste Schuurt
Marianne van Teunenbroek, Jeroen Onstenk en Anneke Westerhuis
EN VERDER
- Een briefwisseling over beliefs van schoolleiders en leraren
Robert Mentink en Marco Snoek
- Het korte leven van het lerarencollectief - en wat ervan te leren valt
Pieter Leenheer
- Een organisatieontwerp op basis van gespreid leiderschap en goed teamwerk
Joanne Duijvestein en Bas Smies
Rubrieken
- Strip – Pieter Leenheer
- Column – Willem de Vos
- Column – Jaap Nelissen
- Onderwijs over de grenzen – Roger Standaert
- Boeken