INHOUD THEMA 'LEVENSLOOP' (november 2010)
- Visie, Het zich ontwikkelende Zelf, Rob de Ruiter
- Een tweede adolescentie, Kees Knipscheer
- De opinie van Margot Waddell, Siebelien Felix
- Column Suzanne Unck, Take your life to the next level
- Pioniers, Donald E. Super, Frans Meijers
PRAKTIJK
- Achtergrond, Het vertellen van levensverhalen, Gabriël Prinsenberg
- Uit ‘t veld, ervaringsverhaal, Martinique Walraven
- Caleidoscoop, Breinvoorkeuren in de
- levensloopontwikkeling, Marianne Roelofs
- Vakmanschap, Supervisie, Sijtze de Roos
- Help, Casus
ACTUEEL
- Issue, Dertigersdilemma, Christine Beenhakker
- Gelezen
- Verder lezen over levensloop
- In het nieuws
- Agenda
- Forum
- Verenigingsnieuws
- Verenigingsvisies
VOORWOORD
Levenswijs
Het zelf is een grenzeloze en onmetelijke zee. Kahlil Gibran Als iemand van plan is een leraar voor de mensheid te worden, dan moet hij bij zichzelf beginnen, door te leren van de eigen ervaring en het voorbeeld te geven. Daarna is hij pas in staat om zijn levenswijsheid over te brengen op anderen door zijn woord. Immers: hoe kun je iemand iets leren, als je het zelf nog niet hebt ontdekt? Levenswijsheid is voor counsellors een belangrijke waarde bij hun werk. De pijn van het leven kennen, het kunnen meevoelen met de cliënt, steun geven zonder je te verliezen in de ander, begeleiden zonder oordeel. Kwaliteiten die – naast de nodige theoretische kennis en kunde – broodnodig zijn in ons vak. Zelf aangekomen in de “medioren”fase, blik ik “halverwege” terug op een leven met de nodige ups en downs. Levenservaringen, als basis voor de ontwikkeling van mijzelf als mens, waaruit ik lering heb getrokken en die mij helpen bij mijn werk als counsellor. Levenswijsheid dat zich in de loop van je leven ontwikkelt, zoals wij kunnen lezen in het visieartikel over de mentale ontwikkeling van het individu in zes fasen van Robert Kegan. Hij laat ons zien welk belang levensfasen hebben voor de counsellor als persoon en in zijn beroep als professioneel begeleider van mentale processen. Siebelien Felix had een boeiend gesprek met Margot Waddell in Londen, een vooraanstaand psychoanalist en kinderpsychotherapeut. Waddell koppelt de cliëntvraag nadrukkelijk aan de levensfasen, en stelt dat kennis hiervan voor het vak van counsellor onontbeerlijk is, om de interventies goed af te kunnen stemmen op de behoeften van de cliënt. In Uit ’t Veld een zeer herkenbaar persoonlijk ervaringsverhaal van een man in de midlifecrisis, waar zijn persoonlijke grenzen worden verlegd en opnieuw worden gedefinieerd. Waar levenswijsheid wordt ontwikkeld en tot nieuwe inzichten leidt. Gabriel Prinsenberg beschrijft het proces van biografisch leren en werken. Als docent, biografisch counsellor en auteur zet hij zich al twintig jaar in voor de methodiekontwikkeling van het biografisch werken. Zo is dit nummer weer gevuld met veel boeiende artikelen om over na te denken, om op te kauwen, of te dienen als inspiratiebron om jezelf aan te kunnen spiegelen. Levensfasen, als een doorlopende spiraal van ontwikkeling. Kennis hiervan is een voorwaarde om je werk als counsellor goed te kunnen uitoefenen, om de cliënt goed te kunnen begeleiden. Maar het is ook belangrijk om als counsellor kennis te hebben van je eigen levensfase en wat dit betekent voor je werk.
Christine Beenhakker, hoofdredacteur
Reageren? redactie@counsellingmagazine.nl