Begin dit jaar schrok een artikel in Intermediair veel coaches op. In coaching zou geen droog brood meer te verdienen zijn. “De gouden tijden van coaching zijn voorbij en komen niet meer terug”, zo citeert het blad Perry Filippini, destijds voorzitter van NOLOC. Volgens het artikel zijn de problemen ontstaan sinds de overheid de subsidies voor werkzoekenden terugtrok (Lookeren Campagne, 2012). De goedverdienende coaches lachen ondertussen in hun vuistje. Want die zijn er wel degelijk; ze floreren juist. Sommigen hebben een omzet van tonnen per jaar. Ze coachen directeuren om succesvol leiding te geven, teams om beter samen te werken en werkzoekenden naar de baan van hun dromen. Ze weten dat er volop markt is voor hun dienst en dat mensen een schreeuwende behoefte aan coaching hebben. En dat weten ze te laten renderen. Ze hebben heel veel klanten en vragen hoge tarieven. Wat is het geheim van een goedverdienende coach? Als je als coach goed wil verdienen, zul je een echte ondernemer moeten worden. Je bent dan niet afhankelijk van een onzekere subsidiestroom en opereert in een vrije markt, waarin mensen je willen betalen vanwege de waarde die je kunt toevoegen. Een coach-ondernemer pakt de zaken anders aan dan een gewone coach: Hij investeert in kennis en vaardigheden om ondernemerschap te leren.
- Gewone coaches richten zich meestal op het steeds beter worden als coach.
- Hij stelt zijn toegevoegde waarde centraal en verkoopt het resultaat van coaching. Gewone coaches stellen coaching centraal. Ze proberen coaching te verkopen, in plaats van de waarde die het oplevert.
- Hij bouwt zijn bedrijf op marketable content. Door ideeën en concepten te creëren, kan hij zichzelf effectief marketen. Gewone coaches daarentegen zijn gericht op het proces van coachen, zonder inhoud te willen geven aan hun vak. Hierdoor kunnen ze moeilijk aan marketing doen, eenvoudigweg omdat hun vakgebied minder afgebakend is en om specifieke kennis vraagt. Dit maakt dat het lastig is om aantrekkingskracht op klanten te krijgen buiten de eigen kring.
- Een coach-ondernemer ontwikkelt een winstgevend aanbod van diensten en producten. Hij zoekt naar manieren van werken die zo rendabel mogelijk zijn. Samengevat: goedverdienende coach-ondernemers richten zich primair op hun succes en winstgevendheid als ondernemer. Ze weten dat heel goed zijn in je vak, niet doorslaggevend is om te slagen als ondernemer. Waar het wel om draait, is effectieve marketing en rendabele dienstverlening. Pas dan kunnen ze hun klanten maximaal bereiken, impact hebben en goed verdienen.
Laura Babeliowsky leert coaches hoe ze succesvolle ondernemers kunnen worden die goed verdienen. Ze is oprichter van het eerste Nederlandse Certificatieprogramma voor Business Coaches (BCCP). www.getclientsnow.nl
Bron Lookeren Campagne, F. v. (2012, januari 9). Carrièreswitch? Word geen coach. Intermediair.