Nederland heeft coaching als effectieve vorm van ontwikkelingsondersteuning al begin jaren negentig met succes omarmd. Coach zijn is populair. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor het vak. Inmiddels vereenzelvigen ruim 50.000 mensen zich op de een of andere manier met de titel coach. En toch?
Het vak heeft zich de afgelopen decennia sterk ontwikkeld. Een enorm pallet aan methodieken staat coaches tot hun beschikking en het aanbod groeit met de dag. NLP, Systemisch werk, Transactionele Analyse en Oplossingsgericht werken zijn zomaar een paar, qua effect zeker niet de minste, veel gebruikte methodieken. Ook voor het beschrijven van persoonlijkheidsstructuren is een scala aan technieken op de markt. Je kunt daarbij denken aan het aloude Enneagram maar ook MBTI en bijvoorbeeld het ‘product’ Insights. Zoek je in Nederland een coach met een dergelijk specialisme? Geen probleem. En toch? Ook de toepassingsgebieden van coaching zijn legio. In het zakenleven is de executive coach een begrip, heeft de teamcoach zijn intrede gedaan en is de interne coach in opmars. De zorg kent haar patiëntcoach, de ADHD-coach en bijvoorbeeld de voedingscoach. Gelukkig zijn er, niet in de laatste plaats voor die 50.000+ coaches, de zzp-coach, de budgetcoach en de reintegratiecoach. Is ons land inmiddels te klein geworden?
Daar komt nog eens bovenop dat de grote internationale bedrijven en organisaties hun coaches vooral betrekken vanuit het buitenland. Zijn die coaches dan zoveel beter? Ze betalen er immers grif voor. En wat betekent dat voor die toch al grote hoeveelheid coaches die zich op de Nederlandse markt bewegen? Moeten we de metaforische dijken dan toch verder gaan ophogen? Of zou het ons juist helpen om achter die dijken vandaan te komen?
Grenzen in de wereld vervagen. De nieuwe communicatiemiddelen maken dat verandering sneller gaat en afstanden steeds makkelijker zijn te overbruggen. Nu nog zijn het de buitenlandse topcoaches die hun kwaliteiten bij ons tonen. Zij hebben die grotere wereldmarkt al ontdekt. Hoe snel kunnen wij ons aansluiten? Hoe zorgen we ervoor dat we herkend, aanvaard en vervolgens erkend worden?
We hebben ruim dertig jaar ervaring. We hebben kennis en specialisten in overvloed en – ik denk de laatste tijd een wellicht ietwat ondergesneeuwde – internationale en innovatieve potentie. De kwaliteit is hoog. Maar hoe komen ze dat in het buitenland te weten? Pakt die Italiaanse HR-manager de zwarte fles vloeistof met Nederlands etiket of kiest hij of zij de internationaal herkenbare fles cola? Wat zou je zelf doen? Globalisering op het vlak van coaching biedt ons een enorme kans. Aan ons om hem te pakken!
Sybren Tuinstra is managing partner, senior business trainer & coach bij The Coaching Square NL: Inspiring your Coaching Journey. www.coachingsquare.nl