'Mag ik hier echt een factuur voor sturen?’ Dat is het gevoel wat je hoort te hebben als je doet waar je echt heel goed in bent. moeiteloos goed in bent zelfs. En dan heb ik het dus niet over iets wat je kunt, maar wat je wilt. We kunnen veel meer dan wat we willen.
Focus op kunnen
We zijn zo gewend dat de focus ligt op wat we kunnen dat we als iemand vraagt: ‘Wat doe jij?’, bijna automatisch functienamen, vakgebieden, doelgroepen en meer van dat soort schitterende, doordachte termen oplepelen. Precies: doordacht! Niet doorvoeld!
Focus op voelen
Voelen wat moeiteloos gaat is iets wat je alleen maar kunt ontdekken door veel uit te proberen, breed te ‘proeven’ en te durven voelen: te experimenteren. Het mooie aan een experiment is namelijk dat het mag ‘mislukken’. Zo ziet de buitenwereld het. Zelf zie ik het meer als een oefening. In mijn beleving kan het niet eens verkeerd gaan, je kunt er alleen maar van leren.Ik hou zelf erg van avontuur, dus stap ik geregeld een experiment in. Schitterend om te ontdekken wat werkt (die houden we erin) en wat minder goed werkt (passen we aan of gooien we eruit).
Focus op het juiste thema
Door goed na te gaan welk thema jou moeiteloos past, kom je vanzelf bij de juiste focus terecht. Dan hoef je je niet meer als algemene coach te profileren, maar gaat het om jouw specifieke ervaring die je inzet in je werk. Mensen onderschatten de interessantheid van hun leven. Ieder mens maakt van alles mee. Hoe je omgaat met deze ervaringen is enorm waardevol. voor jezelf (om van te leren), maar ook voor anderen. Maar dat moet je dan eerst wel zelf zien... of te horen krijgen...
Feedback nodig voor groei
Voor echte groei zijn twee vormen van feedback nodig: respons van buitenaf en zelfreflectie. Doordat ik in mijn vorige bedrijf met waardebepaling achteraf werkte, had ik een uitgebreid evaluatiesysteem opgezet. Hierdoor heb ik vanaf mijn allereerste opdracht feedback ontvangen. Dat hielp, want door die feedback ontdekte ik hoe ik gezien werd, wat me raakte en wat niet. Ik kwam erachter welke weg ik in wilde slaan, zowel in mijn ontwikkeling als ook in mijn ‘branding’. Ik probeerde van alles uit en vroeg me telkens af of hetgeen ik deed nu was wat ik echt wilde. Gaf het mij energie en voelde het natuurlijk aan? Als jij je deze vragen stelt en ze allemaal met een volmondig (en innerlijk) JA beantwoordt, dan ben je aan het doen waar je moeiteloos goed in bent. Zo nee, dan heb je nog wat fine te tunen...Wat doe jij moeiteloos?
Judith Webbers missie is om meer puurheid over de wereld te verspreiden. Haar visie is dat als je durft te kiezenvanuit jezelf, je je ongekende mogelijkheden ontdekt. In november 2010 verscheen haar eerste boek Laat jezelf zien. een tweede boek zit in de pen. Judith inspireert coachend, trainend, sprekend en schrijvend. www.judithwebber.nl